Rozhovor v dopravněpsychologickém vyšetření
Interview in driver assessment and diagnostics.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72195Identifikátory
SIS: 149007
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štikar, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rozhovor, psychodiagnostika řidičů, Teorie plánovaného chování, Behavioral Event InterviewKlíčová slova (anglicky)
interwiev, driver assessment, Theory of planned behavior, Behavioral Event InterviewTéma diplomové práce se týká jednoho z klíčových a zároveň nejproblematičtějších nástrojů diagnostiky řidičů, kterým je rozhovor. V teoretické části práce se zabýváme cíly a základními východisky dopravně psychologického vyšetření, z kterých vychází explorační oblasti rozhovoru. Dále rozebíráme roli rozhovoru v systému metod, které lze využít pro predikci chování řidičů a jeho specifický kontext, respektive vliv sociální desirability. Rozhovor dělíme na čtyři fáze - úvodní (kontrakt), sběr anamnestických dat, diagnostickou část a závěr. V diagnostické části představujeme koncept Teorie plánovaného chování a metodu Behavioral Event Interview jako dva zdroje pro návrh polostandardizovaného rozhovoru. Empirická část obsahuje konkrétní návrh rozhovoru včetně sady doporučených otázek pro mapování schopnosti náhledu a sebereflexe, stylu řízení a dopravních charakteristik, postojů k rizikovému chování a možnost změny řidiče z hlediska jeho chování. Na základě obsahové analýzy výpovědi řidičů v přiložených kazuistikách následně provádíme kvalitativní hodnocení okruhů otázek za pomoci metody kontrastu, srovnávání a následné interpretace. Na základě analýzy výpovědi řidičů jsme stanovili několik základních vodítek (co do obsahu i formy výpovědí), které by měli umožnit srovnání mezi řidiči. Rozlišili jsme tři...
Master thesis is focused on one of the crutial and the most problematic tools at the same time of driver diagnostic which is the interwiev. In the theorethical part of the thesis we concern on the targets and basic starting points of the driver assesment, from which the explorative areas of the interwiev. We discuss the role of the interwiev in the systém of methods which can be used for driver behaviour prediction and its specific kontext or the social desirability influence. The interwiev is divided into four phases - introducion (contract), anmnestic data gathering, diagnostical part, and conclusion. The theory of planned behaviour, and Behavioral Event Interview are presented in the diagnosticlal as the two sources of the design of semi-standardized interview. Empirical part contains a specific interwiev design including the recommended question set for mapping of the ability to view and reflection, driving style and characteristics, attitudes to risk behavior a possibility of the driver change from the point of his behaviour.. Then, the qualitative assesment of the question sets using the contrast method, comparison and subsequent interpretation based on the content analysis of the driver statements in accompanying case reports. Based on the analysis of the driver statements we set several key...