Transformace obchodní funkce a její vnímání obyvateli Prahy 2
The transformation of commercial function and its perception by residents in Prague 2
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72167Identifiers
Study Information System: 133358
Collections
- Kvalifikační práce [18438]
Author
Advisor
Referee
Szczyrba, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
18. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
transformace měst, obchodní funkce, vnímání, Praha 2Keywords (English)
city transformation, commercial function, perception, Prague 2Cílem diplomové práce je zachytit a vysvětlit změny ve funkčním využití a struktuře maloobchodu a služeb a vnímání těchto změn obyvateli na případové studii Prahy 2. V celé Praze 2 a v základních typech jejích ulic byla v období 1989 - 2013 zkoumána proměna obchodního a rezidenčního využití, struktury maloobchodu a služeb a vnímání proměn obyvateli. Analýzou dostupných dat bylo prokázáno, že v souvislosti s procesy ovlivňující post-socialistická města v Praze 2 narostl význam obchodní funkce a struktura maloobchodu a služeb se proměnila. Ve zkoumaných ulicích se dynamika proměn odlišuje na základě jejich hierarchického postavení. V současnosti se velmi diverzifikovala úroveň vnějšího vzhledu provozoven v jednotlivých ulicích. Ze strukturovaných rozhovorů s obyvateli vybraných ulic vyplynulo, že si proměn všímají různorodě a spokojenost se strukturou maloobchodu a služeb v okolí jejich bydliště hodnotí pozitivně i negativně. Klíčová slova: transformace měst; obchodní funkce; vnímání; Praha 2
The aim of the diploma thesis is to detect and explain changes in functional use and structure of retail and services and its perceptions by residents on a case study of Prague 2. During the period 1989 - 2013 in Prague 2 and in representative types of its streets was studied the transformation of commercial and residential uses, retail and service structure and residential perceptions. By analyzing of available data in Prague 2 was shown that in the context of the processes affecting the post-socialist city increased the importance of commercial functions and structure of retail and services changed. The dynamics of changes in the streets differs based on their hierarchical position. In the streets diversified level of the external appearance of establishments at present. From structured interviews with residents of representative streets revealed that changes were perceived diversely and their satisfaction with the retail and services structure in neighbourhood was evaluated positively and negatively. Key words: city transformation; commercial function; perception; Prague 2