Aplikace metod kritického myšlení v informačním vzděláváni: případová studie České zemědělské univerzity v Praze
Application of methods of critical thinking in the information education: Case study of the Czech University of Life Sciences
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72155Identifiers
Study Information System: 151455
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Malečková, Dita
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
15. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kritické myšlení, informační vzdělávání, vzdělávací metody, kreativní myšlení, Česká zemědělská univerzita, informační gramotnost, konstruktivistická teorie vzděláváníKeywords (English)
critical thinking, information education, teaching methods, creative thinking, Czech University of Life Sciences, information literacy, constructivist theory of educationTato práce řeší problematiku aplikace technik kritického myšlení do informačního vzdělávání. V práci je popsán vztah mezi kritickým myšlením, jako jednou z oblastí konstruktivistické pedagogiky, a informační, kritickou a čtenářskou gramotností. V teoretické části je také prostor věnován popisu programu pro rozvoj kritického myšlení "Čtením a psaním ke kritickému myšlení" (Reading and Writing for Critical Thinking). Praktická část je rozdělena na dvě sekce. První je zaměřena na vyhodnocení dotazníkového šetření na téma kritického hodnocení kvality informací, které proběhlo mezi studenty České zemědělské univerzity. Druhá část je pak tvořena případovou studií (metodika dle Yin, 2009) aplikace technik kritického myšlení do informačního vzdělávání na České zemědělské univerzitě. S ohledem na zvolenou metodiku zahrnuje popis současného stavu informačního vzdělávání na univerzitě, jeho okolí a vlivů, které na něj působí, a také podrobný popis uskutečněného celodenního Kurzu informační gramotnosti pro doktorandy, kde byly využity techniky kritického myšlení z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis is focused on use of the critical thinking techniques into the courses of information education. The study describes links and relations among the critical thinking as one part of constructivist teaching and information, critical and reading literacy. A literature review of the thesis also includes description of programme for critical thinking development called "Reading and Writing for Critical Thinking". A finding and methodology section is divided into two parts. First one analyses questionnaire of the critical evaluation of information quality organized for students of Czech University of Life Sciences. Following part describes case study (method based on Yin, 2009) of application critical thinking techniques into the courses of information education in Czech University of Life Sciences. This part, due to chosen method, includes description of current state of information education in the university, its environment and influences. It also gives in detail description of "Course of information literacy for PhD students" which used critical thinking techniques from "Reading and Writing for Critical Thinking" programme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)