Misallocation of Human Capital: The Austrian Perspective
Misalokace lidského kapitálu z pohledu rakouské školy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72140Identifikátory
SIS: 133667
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bobková, Božena
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
24. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
lidský kapitál, misalokace kapitálu, hospodářský cyklus, rakouská teorie hospodářského cykluKlíčová slova (anglicky)
human capital, capital misallocation, business cycle, austrian business cycle theoryVysokoškolské vzdělání je často považováno za jednu z nejbezpečnějších a nejvýnosnějších investicí do lidského kapitálu. Existují nicméně signály, že tento sektor je ve Spojených státech ve stádiu neudržitelného ekonomického růstu. Tato práce zkoumá schopnost rakouské teorie hospodářského cyklu vysvětlit možnost existence takového růstu, tj. možnost vysvětlit potenciální systematické chyby v alokaci lidského kapitálu. Docházíme k závěru, že alokace lidského kapitálu podléhá podobným tržním silám jako alokace fyzického kapitálu a že i tato může podlehnout stejným nebo podobným falešným tržním signálům, v důsledku čehož dojde k cyklu růstu a následného poklesu. Úvěrová expanze v sektoru studentských půjček potom může sloužit jako spouštěcí mechanismus takového cyklu. Dále v této práci studujeme skutečný vývoj v sektoru vysokoškolského vzdělávání a docházíme k závěru, že empirická data poskytují mnoho důvodů věřit, že ve Spojených státech skutečně došlo k nezdravému růstu (tj. k ekonomické bublině) v sektoru vysokoškolského vzdělávání.
Higher education is often considered as one of the safest and most profitable investments in human capital. There are, however, signals that this sector has been experiencing unsustainable economic boom in the United States. This study examines the ability of Austrian Business Cycle Theory to explain the possibility of such boom, i.e. to explain the potential systematic errors in the allocation of human capital. We find that respective allocation is driven by the similar market forces as the allocation of physical capital and hence, that it may fall victim to the same, or similar false market signals, thus creating the cycle of boom and bust. Credit expansion in the sector of student loans can be the trigger then. Furthermore, we study the actual development in this sector and find that empirical evidence provides many reasons to believe that there has actually been unsustainable boom i.e. an economic bubble in the sector of post-secondary education in the United States.