Možnosti elementárního výkladu obecné teorie relativity
Possibilities of teaching/learning general relativity at elementary level
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72088Identifiers
Study Information System: 129276
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Žák, Vojtěch
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Výuka, obecná teorie relativityKeywords (English)
teaching, learning, general relativityElementární výklad obecné teorie relativity na úrovni pochopitelné pro středoškoláky či absolventy středních škol. Práce sestává z průzkumu dostupné literatury a v ní obsaženého přístupu k úvodnímu výkladu teorie relativity, sepsání učebního textu pokrývajícího nutné základy klasické mechaniky, speciální relativity a následně základní myšlenky a závěry obecné relativity. Součástí práce je také didaktický rozbor sepsaného učebního textu. Text předpokládá pouze základní znalosti z fyziky střední školy (převážně mechaniky), proto je vhodný pro široké pole zájemců z řad studentů SŠ i absolventů SŠ. Může posloužit také například jako studijní materiál pro učitele, kteří by rádi obohatili svůj výklad o modernější kapitoly fyziky.
This thesis deals with an elementary introduction to general relativity on a level understandable by secondary school students and graduates. It contains a review of available literature including its approach to the introductory level of relativity, a study text covering the necessary parts of classical mechanics, special relativity and subsequently basic ideas and conclusions of general relativity. A didactical analysis of the study text is also part of the thesis. The text presumes only basic knowledge of secondary school physics (mostly mechanics), therefore it is suitable for a wide range of readers amongst secondary school students and graduates. It can also be useful as a study material for secondary school teachers, who wish to enrich their teaching with more modern chapters of physics.