Zobrazit minimální záznam

Kanada a Severozápadní cesta: Střet národní suverenity a environmentalismu?
dc.contributor.advisorFiřtová, Magdalena
dc.creatorCox, Oliver
dc.date.accessioned2020-08-21T15:59:40Z
dc.date.available2020-08-21T15:59:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71937
dc.description.abstractPodle nejnovějších vědeckých důkazů odtává ledová pokrývka v Arktidě. Pokud ustoupí na dostatečně dlouhou část roku, mohla by se ze Severozápadní cesty stát ekonomicky výhodná námořní obchodní cesta. To by mohlo ve svém důsledku představovat ohrožení pro Kanadu při jejím nárokování suverenity nad Severozápadní cestou (SZC). Klíčovým prvkem kanadského nárokování suverenity nad SZC je princip funkčního nároku skrze uplatňování environmentálních regulací v SZC. Tyto regulace vznikly jako reakce ne plavbu amerického tankeru SS Manhattan skrze SZC v roce 1969. Tato práce analyzuje tyto události za účelem zhodnocení environmentálních argumentů při nárokování suverenity nad SZC. V roce 2006 nová kanadská vláda nastolila nový, autoritativnější arktický diskurz. Proto je důležité prozkoumat implikace této změny na environmentální argumentační linii. Tato práce tvrdí, že environmentální přístup je stále relevantní. Ovšem zároveň práce tvrdí, že Kanada postrádá adekvátní infrastrukturu potřebnou k vymáhání environmentální regulace a není schopná zajistit další servis. Existuje tak riziko, že SZC bude prohlášena za mezinárodní úžinu v případě, že se zde zvýší námořní provoz.cs_CZ
dc.description.abstractAccording to latest scientific data the ice cap in the Arctic is receding. If it recedes for a long enough part of the year, it might become feasible to use the Northwest Passage for commercial shipping. That might pose a threat to Canadian claim of sovereignty over the Northwest Passage (NWP). A key component of Canadian assertion of sovereignty over the NWP is based on the concept of functional claim via enforcement of environmental regulations in the NWP. These environmental regulations were introduced after the voyage of American oil tanker SS Manhattan in 1969 through the Northwest Passage. This thesis examines these events in order to evaluate the role (and importance) of employing environmental arguments in Canadian claim over the Northwest Passage. In 2006, the new Canadian Government presented a shift in the Arctic discourse towards a more hard-line approach. Therefore, it is important to examine the implications of this shift and its impact on the environmental line of argumentation. This text argues that the environmental approach is still relevant and actually the most viable one. But also, this text argues that Canada lacks the necessary infrastructure to enforce the regulations and to provide other shipping services. Thus, it leaves the Northwest Passage in danger of being proclaimed...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectCanadaen_US
dc.subjectArcticen_US
dc.subjectenvironmentalismen_US
dc.subjectNorthwest Passageen_US
dc.subjectUNCLOSen_US
dc.subjectAWPPAen_US
dc.subjectSS Manhattanen_US
dc.subjectsovereigntyen_US
dc.subjectKanadacs_CZ
dc.subjectArktidacs_CZ
dc.subjectenvironmentalismuscs_CZ
dc.subjectSeverozápadní cestacs_CZ
dc.subjectUNCLOScs_CZ
dc.subjectAWPPAcs_CZ
dc.subjectSS Manhattancs_CZ
dc.subjectsuverenitacs_CZ
dc.titleCanada and the Norhwest Passage? Intersection of National Sovereignty and Environmentalism?en_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-16
dc.description.departmentDepartment of North American Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra severoamerických studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId161064
dc.title.translatedKanada a Severozápadní cesta: Střet národní suverenity a environmentalismu?cs_CZ
dc.contributor.refereeVidén, Anna Karolina
dc.identifier.aleph002009940
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra severoamerických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of North American Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPodle nejnovějších vědeckých důkazů odtává ledová pokrývka v Arktidě. Pokud ustoupí na dostatečně dlouhou část roku, mohla by se ze Severozápadní cesty stát ekonomicky výhodná námořní obchodní cesta. To by mohlo ve svém důsledku představovat ohrožení pro Kanadu při jejím nárokování suverenity nad Severozápadní cestou (SZC). Klíčovým prvkem kanadského nárokování suverenity nad SZC je princip funkčního nároku skrze uplatňování environmentálních regulací v SZC. Tyto regulace vznikly jako reakce ne plavbu amerického tankeru SS Manhattan skrze SZC v roce 1969. Tato práce analyzuje tyto události za účelem zhodnocení environmentálních argumentů při nárokování suverenity nad SZC. V roce 2006 nová kanadská vláda nastolila nový, autoritativnější arktický diskurz. Proto je důležité prozkoumat implikace této změny na environmentální argumentační linii. Tato práce tvrdí, že environmentální přístup je stále relevantní. Ovšem zároveň práce tvrdí, že Kanada postrádá adekvátní infrastrukturu potřebnou k vymáhání environmentální regulace a není schopná zajistit další servis. Existuje tak riziko, že SZC bude prohlášena za mezinárodní úžinu v případě, že se zde zvýší námořní provoz.cs_CZ
uk.abstract.enAccording to latest scientific data the ice cap in the Arctic is receding. If it recedes for a long enough part of the year, it might become feasible to use the Northwest Passage for commercial shipping. That might pose a threat to Canadian claim of sovereignty over the Northwest Passage (NWP). A key component of Canadian assertion of sovereignty over the NWP is based on the concept of functional claim via enforcement of environmental regulations in the NWP. These environmental regulations were introduced after the voyage of American oil tanker SS Manhattan in 1969 through the Northwest Passage. This thesis examines these events in order to evaluate the role (and importance) of employing environmental arguments in Canadian claim over the Northwest Passage. In 2006, the new Canadian Government presented a shift in the Arctic discourse towards a more hard-line approach. Therefore, it is important to examine the implications of this shift and its impact on the environmental line of argumentation. This text argues that the environmental approach is still relevant and actually the most viable one. But also, this text argues that Canada lacks the necessary infrastructure to enforce the regulations and to provide other shipping services. Thus, it leaves the Northwest Passage in danger of being proclaimed...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra severoamerických studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020099400106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV