Finanční matematika na základní škole
Financial mathematics at lower secondary level
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71843Identifiers
Study Information System: 143521
Collections
- Kvalifikační práce [16239]
Author
Advisor
Referee
Tůmová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Finanční matematika ve škole, řešení úloh z finanční matematikyKeywords (English)
Financial mathematics in school, solving problems from financial mathematicsDiplomová práce Finanční matematika na základní škole se zabývá finanční matematikou na druhém stupni základní školy. První část práce se skládá ze dvou kapitol. První kapitola je zaměřena na popis finanční matematiky a její význam pro finanční gramotnost. Druhá kapitola obsahuje rešerši učebnic, které téma finanční matematiky obsahují. V druhé části práce popisuji pedagogický experiment, jehož cílem bylo zjistit, jak si vybraná skupina žáků poradí s úlohami finanční matematiky. Tato část obsahuje popis úloh, které jsem sama navrhla, popis průběhu experimentu a jeho vyhodnocení. Součástí vyhodnocení experimentu jsou okomentované ukázky z prací žáků. Poslední kapitola diplomové práce popisuje výuku finanční matematiky ve dvou třídách základní školy.
This thesis Financial Mathematics at lower secondary level focuses on financial mathematics at lower secondary level. The first part consists of two chapters. The first chapter describes financial mathematics and its importance for financial literacy. The second chapter presents research of textbooks in which there is the financial mathematics topic. The second part of the thesis describes pedagogical experiment aimed to determine how a selected group of pupils cope the tasks and problems from financial mathematics. The tasks and problems in this section were posed by the author of the thesis. The evaluation of the experiment is based on students' work samples. The last chapter describes teaching of financial mathematics in two classes at lower secondary level.