Možnosti dynamické diagnostiky u dětí v mateřských školách-Škála využití kognitivních funkcí (ACFS)
Dynamic assessment of preschool children -Application of Cognitive Function Scale (ACFS)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71760Identifiers
Study Information System: 132751
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Předškolní období, dynamická diagnostika, zkušenost zprostředkovaného učení, metoda ACFS, kognitivní rozvoj dětíKeywords (English)
pre-school period, dynamic assessment, mediated learning experience, ACSF method, cognitive development of childrenV této práci ověřujme praktický přínos metody Škála využití kognitivních funkcí (ACFS) pro určení potenciálního kognitivního rozvoje předškolních dětí. V teoretické části se věnujeme specifikům předškolního období a vymezení pojmu dynamické diagnostiky typické svým formátem pretest-intervence-posttest. Blíže se seznamujeme s metodou ACFS a vlivem dospělého na proces zkušenosti zprostředkovaného učení, který je zásadní součástí intervenční fáze dynamické diagnostiky. V empirické části blíže popisujeme intervenční fázi využití dynamické diagnostiky a výzkumně prověřujeme možnosti metody ACFS diagnostikovat potenciál rozvoje kognitivních funkcí u předškoláků. Ze získaných výsledků vyplývá, že metoda ACFS dobře identifikuje potenciál rozvoje kognitivních funkcí testovaných dětí a poskytuje konkrétní efektivní návod pro další práci s dětmi. Klíčová slova: Předškolní období, dynamická diagnostika, zkušenost zprostředkovaného učení, metoda ACFS, kognitivní rozvoj dětí
The aim of this thesis is to verify the practical utility of the Application of Cognitive Functions Scale (ACFS) to determin cognitive development of pre-school children. The theoretical part looks into specifics of the pre-school period and introduces the precise meaning of dynamic assessment, which is typical by its format consisting of three phases: pre- test - intervention - post-test. This part outlines the ACFS method and the influence of an adult on the process of mediated learning experience, which is a vital part of the intervention phase of the dynamic assessment. The empirical part describes the use of dynamic assessment and examines the possibilities of the ACFS method to observe the potential of cognitive functions development of pre-school children. The results show that the ACFS method is well-adapted to identify the potential of cognitive functions development of children and it provides specific and efficient guidelines for further development of their cognitive skills. Keywords: pre-school period, dynamic assessment, mediated learning experience, ACSF method, cognitive development of children