Analýza prostředí vesnické školy v 19. století na Českomoravské vysočině
Analysis of the rural school in the 19th century in Bohemian-Moravian Highlands
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71649Identifikátory
SIS: 151745
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Syřiště, Ivo
Oponent práce
Pavlasová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vesnická škola, 19. stoletíKlíčová slova (anglicky)
rural school, Bohemia 19.centurySOUHRN Název: Analýza prostředí vesnické školy v 19. století na Českomoravské vysočině Autor: Daniela Měřičková Katedra: Biologie a environmentálních studií Vedoucí práce: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D. Abstrakt: Tato práce, řeší problematiku obecného školství v 19. století na vesnické škole v Českomoravské vrchovině, konkrétně v Krasoňově u Humpolce. Cílem práce je porovnání vybraných oblastí školství v 19. století s obecnou školou v Krasoňově a dnešní současnou školou. Je zaměřena na vybrané činitele výchovy - učitel, žák a škola. Zvolená problematika byla řešena pomocí rukopisu školní kroniky. V řešení byly použity metodiky kvalitativní i kvantitativní, dotazníkové šetření a rozhovor s pamětníkem za metody konstantní komparace. Práce představuje srovnání některých edukačních konstruktů, edukačních procesů a edukačního prostředí. Data z rozhovoru a dotazníku jsou porovnána se školou v 19. století, Krasoňovskou a dnešní školou. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že sociální a ekonomické postavení učitele, žáků i školy bylo jiné. Ředitel školy ve studované oblasti překonal nedostatky a meze školství své doby. Tato škola se lišila od ostatních škol v 19. století. I dříve závisel vyučovací proces na osobnosti učitele. Hlavním přínosem je ucelený přehled školství v 19. století na obecné škole, včetně zákonů,...
Title: Analysis of the rural school in the 19th century in Bohemian-Moravian Highlands Author: Daniela Měřičková Thesis supervisor: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D. Department: Biology and Environmental Studies Abstract: This thesis studies the matter of a common educational system of a rural school in the 19th century in Bohemian-Moravian Highlands, in Krasoňov near Humpolec. The main target of this work is to compare selected areas of educational system to the rural school in Krasoňov and today's school. It concernes matters of teacher, student and school. The selected issues were solved by means of the manuscript of a school's chronicle. Both qualitative and quantitative methods were used in this work. The survey research and interviews with old-timers is compared by using constant comparison method. The work presents a comparison of selected educational constructs, educational processes and educational environment of a 19th century school with primary school in Krasoňov. Data from interviews and questionnaires are compared in the same manner to the school in the 19th century, the school in Krasoňov, and in addition also to today's school. The research has shown that the social and economic status of teacher, student and school was different. The Headmaster in the studied area exceeded the limits and...