Show simple item record

3D intuitivní řízení quadrotoru
dc.contributor.advisorPlch, Tomáš
dc.creatorHusák, Robert
dc.date.accessioned2017-05-27T16:27:46Z
dc.date.available2017-05-27T16:27:46Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71524
dc.description.abstractR-UAV (angl. Rotor-based Unmanned Aerial Vehicle - rotorové bezpilotní letouny) je robotická platforma schopná vertikálního vzletu a přistání. Obvyklý způsob jejich ovládání je pomocí systému "dvou páček", který je častý o modelů lodí a letadel řízených přes rádiové spojení. Ukazuje se však, že v oblasti R- UAV je tato metoda ovládání pro uživatele obtížná na pochopení a osvojení. Proto jsme vyzkoušeli jiná ovládací zařízení: smartphone, gamepad, joystick, 3DConnexion SpaceNavigator a Novint Falcon. 19 dobrovolníků je používalo k plnění dvou jednoduchých navigačních úkolů pomocí AR.Drone, malého R- UAV od firmy Parrot. Na základě zkušeností pilotů s řízením R-UAV jsme je rozdělili do dvou skupin. U každého zařízení jsme měřili čas potřebný k plnění jednotlivých úkolů, počet nechtěných kolizí s překážkami a také míru spokojenosti pilotů s tímto zařízením. Na základě výsledků tohoto experimentu se ukázalo, že joystick a smartphone byly nejméně intuitivní a efektivní pro všechny piloty, zejména pro nezkušené. Gamepad se zdá být použitelný zejména pro zkušené piloty, nezkušení měli problém s rozdělením ovládání mezi dvě ruce, jak jsme očekávali. Jako nejlepší zařízení pro...cs_CZ
dc.description.abstractThe Rotor-based Unmanned Aerial Vehicle (R-UAV) is a robotic aerial plat- form capable of Vertical Take-Off and Landing. It is commonly controlled by a "two stick" interface common to radio controlled models of ships and airplanes. However, this method of control proves to be difficult to learn and master in the domain of R-UAV. Therefore, we examined other control devices: smartphone, gamepad, joystick, 3DConnection SpaceNavigator and Novint Falcon. They were used by 19 volunteers to perform two simple navigation scenarios with AR.Drone, a small R-UAV from Parrot. We separated the pilots into two groups, based on their experience with the R-UAV remote control. We measured the time needed for each device to fulfill every task, including the number of unwanted collisions with obstacles, as well as the pilot's satisfaction with it. According to the results of the experiment, joystick and smartphone proved to be less intuitive and effec- tive among all pilots, especially the inexperienced. Gamepad seemed to be most usable for experienced pilots, although the inexperienced had problems distribut- ing control between two hands, as we expected. 3DConnexion, SpaceNavigator and Novint Falcon were rated the best devices for inexperienced users.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectquadrotorcs_CZ
dc.subjectR-UAVcs_CZ
dc.subjectUAVcs_CZ
dc.subjectovládánícs_CZ
dc.subjectvzdušnýcs_CZ
dc.subjectdronecs_CZ
dc.subject3D pilotovánícs_CZ
dc.subject3D myšcs_CZ
dc.subjectNovint Falconcs_CZ
dc.subjectsmartphonecs_CZ
dc.subjectgamepadcs_CZ
dc.subjectjoystickcs_CZ
dc.subjectquadrotoren_US
dc.subjectR-UAVen_US
dc.subjectUAVen_US
dc.subjectcontrolen_US
dc.subjectaerialen_US
dc.subjectdroneen_US
dc.subject3D pilotingen_US
dc.subject3D mouseen_US
dc.subjectNovint Falconen_US
dc.subjectsmartphoneen_US
dc.subjectgamepaden_US
dc.subjectjoysticken_US
dc.titleQuadrotor 3D Intuitive Flyingen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-16
dc.description.departmentDepartment of Software and Computer Science Educationen_US
dc.description.departmentKatedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId134662
dc.title.translated3D intuitivní řízení quadrotorucs_CZ
dc.contributor.refereeObdržálek, David
dc.identifier.aleph001783668
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineProgramovánícs_CZ
thesis.degree.disciplineProgrammingen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csProgramovánícs_CZ
uk.degree-discipline.enProgrammingen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csR-UAV (angl. Rotor-based Unmanned Aerial Vehicle - rotorové bezpilotní letouny) je robotická platforma schopná vertikálního vzletu a přistání. Obvyklý způsob jejich ovládání je pomocí systému "dvou páček", který je častý o modelů lodí a letadel řízených přes rádiové spojení. Ukazuje se však, že v oblasti R- UAV je tato metoda ovládání pro uživatele obtížná na pochopení a osvojení. Proto jsme vyzkoušeli jiná ovládací zařízení: smartphone, gamepad, joystick, 3DConnexion SpaceNavigator a Novint Falcon. 19 dobrovolníků je používalo k plnění dvou jednoduchých navigačních úkolů pomocí AR.Drone, malého R- UAV od firmy Parrot. Na základě zkušeností pilotů s řízením R-UAV jsme je rozdělili do dvou skupin. U každého zařízení jsme měřili čas potřebný k plnění jednotlivých úkolů, počet nechtěných kolizí s překážkami a také míru spokojenosti pilotů s tímto zařízením. Na základě výsledků tohoto experimentu se ukázalo, že joystick a smartphone byly nejméně intuitivní a efektivní pro všechny piloty, zejména pro nezkušené. Gamepad se zdá být použitelný zejména pro zkušené piloty, nezkušení měli problém s rozdělením ovládání mezi dvě ruce, jak jsme očekávali. Jako nejlepší zařízení pro...cs_CZ
uk.abstract.enThe Rotor-based Unmanned Aerial Vehicle (R-UAV) is a robotic aerial plat- form capable of Vertical Take-Off and Landing. It is commonly controlled by a "two stick" interface common to radio controlled models of ships and airplanes. However, this method of control proves to be difficult to learn and master in the domain of R-UAV. Therefore, we examined other control devices: smartphone, gamepad, joystick, 3DConnection SpaceNavigator and Novint Falcon. They were used by 19 volunteers to perform two simple navigation scenarios with AR.Drone, a small R-UAV from Parrot. We separated the pilots into two groups, based on their experience with the R-UAV remote control. We measured the time needed for each device to fulfill every task, including the number of unwanted collisions with obstacles, as well as the pilot's satisfaction with it. According to the results of the experiment, joystick and smartphone proved to be less intuitive and effec- tive among all pilots, especially the inexperienced. Gamepad seemed to be most usable for experienced pilots, although the inexperienced had problems distribut- ing control between two hands, as we expected. 3DConnexion, SpaceNavigator and Novint Falcon were rated the best devices for inexperienced users.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.identifier.lisID990017836680106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV