Společné působení několika pedagogů v jedné třídě: východiska, cíle, kompetence
The joint effect of several teachers in one class: issues, objectives, competencies
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71521Identifiers
Study Information System: 133793
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Okrouhlíková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
19. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pedagog, asistent pedagoga, osobní asistent, spolupráce pedagogů, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, kompetence pedagogaKeywords (English)
pedagogue, pedagogical assistant, individual assistant, cooperation of pedagogues, pupil with special educational needs, pedagogical competencesBakalářská práce je zaměřena na společné působení dvou či více pedagogů ve výuce. Jejím cílem je komplexně popsat, za jakých okolností je možné se v České republice s více pedagogy v jedné třídě setkat, kdy a proč začalo být této spolupráce využíváno a jakých modelů kooperace je možno využít, aby výuka byla co nejefektivnější. Problematika je zpracována s ohledem na vzdělávání žáků se sluchovým postižením, stranou však nezůstává ani společné působení dvou a více pedagogů při vzdělávání žáků ostatních, tj. zejména žáků vzdělávaných v bilingválním prostředí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí práce je i terénní výzkum, v němž bylo společné působení několika pedagogů sledováno pomocí pozorování a rozhovorů v různých školních prostředích a podmínkách.
The bachelor thesis is focused on the cooperation of two or more pedagogues while teaching. Its aim is to describe widely in what circumstances in Czech Republic, it is possible to meet more teachers in one class, when and why this type of cooperation started being used and what models of cooperation are possible to use so the teaching is as effective as possible. The issue is viewed with regard to educating students with a hearing disability however the cooperation of two and more pedagogues while teaching other students, i.e. particularly students educated in a bilingual environment and students with special educational needs, is used as well. One part of the thesis is a fieldwork where is the cooperation of several pedagogues observed, by observation and conversation in different school environments and conditions.