Veřejnoprávní regulace reklamy na humanní léčivé přípravky
Public-law regulation of advertising human preparations for medical treatment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71449Identifiers
Study Information System: 148855
Collections
- Kvalifikační práce [14012]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Administrative Law and Administrative Science
Date of defense
26. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Humánní léčivý přípravek, reklama, veřejnoprávní regulaceKeywords (English)
Medicinal product for human use, advertising, public law regulationResumé: Práce se zabývá reklamou na humánní léčivé přípravky a její veřejnoprávní regulací obsaženou v předpisech správního práva. Cílem práce je podat informace o existující právní úpravě v této oblasti, blíže vysvětlit jednotlivé právní instituty a navrhnout potenciální změny právní úpravy v případech, které autorka považuje za vhodné. První kapitola je věnována vymezení klíčových pojmů léčivý přípravek, reklama a veřejnoprávní regulace, jejichž správné chápání je pro porozumění následujícího textu rozhodující. Druhá kapitola se zabývá regulací reklamy, a to nejprve obecně, a dále konkrétně regulací reklamy na humánní léčivé přípravky, přičemž práce je strukturována tak, že pojednává odděleně o reklamě zaměřené na širokou veřejnost a o reklamě zaměřené na odborníky. Třetí kapitola se věnuje odpovědnosti, dozoru, správnímu řízení a rozhodování ve správním soudnictví, deliktům a sankcím na úseku regulace reklamy na humánní léčivé přípravky. Ve čtvrté kapitole jsou rozebrány hlavní body posledního návrhu novely zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, jenž byl předložen do legislativního procesu v roce 2012, a obsahuje návrhy de lege ferenda. Přílohy práce obsahují ukázky reklam na humánní léčivé přípravky, na nichž je demonstrována praktická aplikace výše teoreticky rozebrané...
This thesis deals with advertising of medicinal products for human use and its public law regulation contained especially in administrative law regulations. The thesis aims to bring information on the existing law in this area, explain particular legal institutes and propose potential amendments of the existing regulation in appropriate cases. The first chapter is devoted to definition of crucial terms of a medicinal product, advertising and public regulation, since their correct understanding is decisive for the following text. The second chapter concerns regulation of advertising, firstly in general and consequently concretely advertising of medicinal products for human use. The thesis is structured so that it concerns advertising focused on wide public separately from advertising focused on experts. The third chapter is devoted to responsibility, supervision, administrative proceedings and decisions in administrative judiciary, offences and sanctions in the area of regulation of advertising of medicinal products for human use. The fourth chapter analyzes main articles of the last proposal for amendment of the Act no. 40/1995 Coll., on Advertising Regulation, as amended, which was submitted to the legislative process in 2012, and contains de lege ferenda proposals. Annexes of the thesis contain...