Teorie her pro nadané žáky středních škol
Game Theory for Gifted Secondary School Students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71391Identifikátory
SIS: 129490
Katalog UK: 990017795320106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [11978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Staněk, Jakub
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství matematiky pro střední školy v kombinaci s odbornou matematikou
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
30. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
teorie her, kombinatorické hry, Nim, Sprague-Grundyho funkce, maticové hry, dvojmaticové hryKlíčová slova (anglicky)
Game Theory, Combinatorial Games, Game of Nim, Sprague-Grundy function, Matrix Games, Bimatrix GamesPráce obsahuje učební text určený pro nadané středoškoláky. Jejím cílem je dát středoškolským žákům (či jejich učitelům) do ruky česky psaný text pokrývající základní principy v oblasti teorie her. V první části se čtenář seznámí s kombinatorickými hrami a základními metodami jejich řešení. Druhá část se věnuje hře Nim, Sprague-Grundyho funkci a sčítání kombinatorických her. Obsahuje rovněž nezbytný úvod do dvojkové soustavy. Ve třetí části se zabýváme maticovými a dvojmaticovými hrami. Součástí textu je i řada příkladů a cvičení pro samostatné řešení. Většina z nich je na konci práce vyřešena, aby si aktivní čtenář mohl své postupy zkontrolovat.
The thesis contains a textbook for gifted secondary school students. Its aim is to give to these students (or to their teachers) a Czech-written text covering fundamental principles in the field of game theory. In the first part we introduce the combinatorial games and some elementary methods of their solution. The second part is devoted to the game of Nim, to the Sprague-Grundy function and to the sums of the combinatorial games. It also contains a necessary introduction to the binary numeral system. In the third part we present the concept of matrix and bimatrix games. There is a lot of exercises and examples in the textbook. At the end we bring solutions to the most of them, providing the active reader with the opportunity of checking their own solutions.
