Podpora čtenářství u chlapců
Encouraging boys to read
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71361Identifikátory
SIS: 119423
Katalog UK: 990018516820106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20509]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hník, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
3. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
chlapci, dívky, četba, potřeby, zájmy, motivace, texty, knížky, akce, dobrodružství, učiteléKlíčová slova (anglicky)
boys, girls, reading, needs, interests, motivation, texts, books, action, adventure, teachersv českém jazyce Diplomová práce se zabývá problematikou chlapeckého čtenářství. Specifikuje potřeby dětí v četbě, zejména pak potřeby chlapců. Charakterizuje dispozice čtenáře a vlivy, které na ně působí. Krátce shrnuje současnou situaci čtení dětí u nás i v zahraničí. Zmiňuje důvody, proč se zaměřit právě na čtenářství chlapců. Jmenuje aspekty, které jsou pro chlapce v četbě důležité a blíže je specifikuje. Podává doporučení, jak nejlépe v hodinách s chlapci a s textem pracovat. Na základě výzkumu v MK v PRAZE a rozhovorů s chlapci uvádí tituly knih ze současného knižního trhu, které splňují kritéria chlapců pro výběr četby. Tyto tituly pak blíže specifikuje z hlediska poutavosti pro chlapce a didaktického potenciálu. Předkládá ukázku hodiny literární výchovy, která je následně ověřena v praxi. Porovnává zájmy dívek a chlapců v četbě, jejich postřehy a reakce při práci v hodině. Shrnuje poznatky získané z rozhovorů s dětmi a pozorování dětí při práci.
in English Diploma thesis deals with the reading of boys. Specifies the needs of children in reading, especially the needs of boys. It characterizes dispositions of the reader and the influences that act on them. It summarizes the current situation of children's reading at home and abroad. Thesis mentions the reasons why focus just on reading of boys. It shows aspects that are important for boys in reading and further specifies them. Thesis recommends on how best work with boys and the texts in lessons. Based on research in MK in PRAGUE and interviews with boys lists the titles of the current book market, which meet the criterias of boys for their selection of reading. Then specifies these titles in terms of catchiness for boys and didactic potential. Presents an example of literary lesson which is then verified in practice. It compares the interests of girls and boys in reading, their perceptions and reactions during work in the lesson. It summarizes the knowledge gained from the interviews with children and observation of children during their work. Klíčová slova chlapci, dívky, četba, potřeby, zájmy, motivace, texty, knížky, akce, dobrodružství, učitelé Keywords boys, girls, reading, needs, interests, motivation, texts, books, action, adventure, teachers
