The presentation of speech, writing and thought in British newspapers.
Prezentace řeči, psaní a uvažování v britských novinách.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71241Identifiers
Study Information System: 93858
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Dušková, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - French Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
prezentace řeči, přímá řeč, nepřímá řeč, polopřímá řeč, korpus, bulvární žurnalistika, seriozní žurnalistika, novinová citace, The Guardian, The Daily MailKeywords (English)
speech presentation, direct speech, indirect speech, free direct speech, free indirect speech, narrator's representation of voice, narrative report of speech act, corpus, tabloid, broadsheet, The Guardian, The Daily MailDiplomová práce srovnává formy prezentace řeči (a okrajově psaní) v britských novinových článcích na základě teorie forem prezentace řeči, psaní a myšlení E. Semino a M. Shorta (2004). Na specializovaném korpusu šesti novinových článků srovnává kvantitativní a kvalitativní tendence jednotlivých kategorií prezentace řeči s důrazem na diagnostiku rozdílů a společných vlastností dvou novinových žánrů, seriozního "broadsheet" a populárního "tabloid" neboli bulváru. Práce aplikuje model prezentace řeči jako škálu s částečně propustnými hranicemi mezi jednotlivými body. Důraz je kladen na popis a analýzu funkce jednotlivých kategorií prezentace řeči v rovině informační, stylové, pragmatické a formální. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis compares forms of speech presentation (and marginally writing presentation) in British newspapers through a theory of Speech, Writing and Thought presentation as introduced by E. Semino and M. Short (2004). On a specialised corpus of 6 newspaper articles, the work compares qualitive and quantitative tendencies of individual speech presentation categories, focusing on the diagnosis of differences and common points in two journalistic sub-genres, the tabloid and the broadsheet. The speech presentation categorization is applied as a clinal model with permeable borders between individual categories. The focus is on detecting and analysing the fucntions of individual categories of speech presentation in terms of information, style, pragmatics and form. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Využití moderních technologických pomůcek pro rozvoj mluvené řeči u dětí s těžkým sluchovým postižením.
Defence status: DEFENDEDŠleisová, Denisa (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Date of defense: 17. 9. 2019This thesis is concerned with aids intended for the speech development of children with hearing impairment. The theoretical part summarizes the subject matter of hearing impairment, the possibilities of compensatory aids, ... -
Vývoj řeči v MŠ se speciální třídou pro děti s vadami řeči
Defence status: DEFENDEDKačerová, Lenka (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2019)Date of defense: 24. 6. 2019 -
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Defence status: DEFENDEDKonkusová, Markéta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 13. 1. 2014TITLE: Communicative skills and disturbed communications ability of children before initiation of school attendance. AUTHOR: Markéta Konkusová DEPARTMENT: Department of Special Education SUPERVISOR: doc. PeadDr, Jiřina ...