Boty v díle Vincenta van Gogha Nové interpretace od Derridy k dnešku
Shoes in van Gogh's oeuvre New interpretationes from Derrida to present day
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71206Identifiers
Study Information System: 140404
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Prahl, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
4. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
van gogh, derrida, heidegger, schapiroKeywords (English)
van gogh, derrida, heidegger, schapiroV práci se zabývám interpretací obrazu Vincenta van GoghaPár bot. První kapitola je věnována detailní analýze Heideggerova spisu Původ uměleckého díla, kde se analyzuje obraz jako zobrazení příručního jsoucna, druhá kapitola je věnována reakci historika umění MeyeraSchapira, který odsoudil Heideggerův výklad a zároveň se snaží doložit, že dílo je metonymický autoportrét. Třetí část se zabývá interpretacemi obou výše zmíněných příspěvků, které zapojil do své knihy La verité en peinturefrancouzský filosof Jacques Derrida. Derroda kritizuje oba zmíněněné texty a snaží se vrátit - restituovat boty zpět do díla. Práci doprovází dva exkurzy, kde se zabývám specifickými problémy tvorby van Gogha. První exkurz je věnován syntéze barvy a kresby v jeho díle. Druhý recepci rokoka v umění druhé poloviny 19. Století, zvláště u van Gogha.
Resumé Presented thesis is dedicated to specific problems of van Gogh's art. In the first chapters I investigate Heidegger's philosophy of art and his philosophical interpretation of van Gogh's painting Old shoes. Second chapter is dedicated to the critical reaction of distinguished art-historian Meyer Schapiro. Schapiro wrote two short texts, where he attacked Heidegger's way of interpretation of the painting. But Schapiro did not take into account Heidegger's philosophical arguments and completely misunderstood Heidegger's essay. Third chapter is dedicated to the "conclusion" of the conflict of interpretations. In late seventies French philosopher Jacques Derrida published an article (Restitutions), which deals with previous contributions. Derrida seriously attempted to investigate philosophical principals of Heidegger and Schapiro and he suggested, that both authors have the same tendency to appropriate the shoes to some person, in Heidegger's case to peasant woman in that of Schapiro to van Gogh. Derrida tried to leave the "theory of appropriation" by saying that the shoes belong to the painting. I also added two appendices dedicated to specific problems of van Gogh's painting. In first appendix I investigated the role of synthesis of painting and drawing in van Gogh. In second appendix I trace the...