Prstové abecedy a jejich využívání ve vzdělávání v MŠ a ZŠ pro sluchově postižené
Finger alphabets and their application in education in schools for hearing impaired children
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71176Identifiers
Study Information System: 137685
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Hudáková, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
19. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prstová abeceda (jednoruční, dvouruční), sluchové postižení, školy pro sluchově postižené, vzdělávání dětí se sluchovým postiženímKeywords (English)
finger alphabet (one-handed, two-handed), hearing impairment, schools for hearing impaired, education of children with hearing impairmentBakalářská práce se zabývá prstovými abecedami a jejich využitím ve vzdělávání dětí se sluchovým postižením. Teoretickou část tvoří první tři kapitoly, kde autorka popisuje jednotlivé typy prstových abeced (jednoruční, dvouruční) a jejich formu, nastiňuje jejich historický vývoj v oblasti České republiky i v celosvětovém měřítku a uvádí příklady jejich využití. Součástí práce je praktická část, ve které se autorka snaží od pedagogů ze škol pro sluchově postižené metodou rozhovoru získat informace o jejich preferencích v souvislosti s používáním prstových abeced. Klíčová slova Prstová abeceda (jednoruční, dvouruční); sluchové postižení; školy pro sluchově postižené; vzdělávání dětí se sluchovým postižením.
This bachelor's thesis deals with finger alphabets and their usage in the education of children with hearing impairment.The theoretical part is made up of three chapters, where the author describes the particular types of finger alphabets (one-handed, two-handed) and their form, outlines their historical progress in the areas of the Czech republic and in the global scale, when introducing examples of their use. The thesis includes a practical part, where the author tries to gather information by interviewing teachers from schools for hearing impaired regarding their preferences in relation to the utilization of the finger alphabets. Keywords Finger alphabet (one-handed, two-handed); hearing impairment; schools for hearing impaired; education of children with hearing impairment.