Zobrazit minimální záznam

The Discourse Analysis of "Mamet Speak": The Display of Power in Language and the Limits of Language
dc.contributor.advisorKladný, Tomáš
dc.creatorSkřivanová, Martina
dc.date.accessioned2020-08-21T14:04:17Z
dc.date.available2020-08-21T14:04:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71130
dc.description.abstractThis master's thesis analyses the following plays by contemporary American playwright, David Mamet: Oleanna (1992) and Glengarry Glen Ross (1983). The thesis deals with the discourse that was used and the question of the characters' power relations, which are examined from a sociolinguistic point of view. Firstly, the thesis defines power relations according to Michel Foucault and shows that communication can serve as an instrument of how to act upon others. The thesis is primarily based on the theory of Deborah Tannen, who observes the ambivalent nature of solidarity and power, and introduces her five areas of interest: indirectness, interruption, silence versus volubility, topic raising and verbal conflict. The thesis examines a selection of dialogues from the plays in order to elucidate how these aspects further influence the actions and behaviour of the characters, and explores the effects of the utterances including the effects of power. The thesis also deals with the question of failure of communication, which is examined from the perspective of Roman Jakobson's functions of language, Paul Grice's cooperative principle and Geoffrey N. Leech's politeness principle. Key Words Mamet, Oleanna, Glengarry Glen Ross, discourse, power, power relations, failure of communicationen_US
dc.description.abstractPráce analyzuje hry Oleanna (1992) a Glengarry Glen Ross (1983) současného amerického dramatika Davida Mameta. Zabývá se použitým diskurzem a otázkou mocenských vztahů postav, které zkoumá ze sociolingvistického hlediska. Práce nejprve definuje mocenské vztahy podle Michela Foucaulta a ukazuje, že komunikace může sloužit jako nástroj, jak působit na ostatní. Práce vychází primárně z teorie Deborah Tannen o ambivalentní povaze solidarity a moci a představuje jejích pět oblastí zkoumání: nepřímost, přerušování, ticho a mnohomluvnost, zavádění nového tématu a slovní konflikt. Na vybraných dialozích z her ukazuje, jak tyto aspekty dále ovlivňují jednání a chování postav, a zkoumá účinky výpovědí včetně mocenského působení. Práce se rovněž zabývá otázkou neúspěšnosti komunikace, která je zkoumána z pohledu jazykových funkcí Romana Jakobsona, principu kooperace Paula Grice a principu zdvořilosti Geoffreyho N. Leeche. Klíčová slova Mamet, Oleanna, Glengarry Glen Ross, diskurz, moc, mocenské vztahy, neúspěšnost komunikacecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectMametcs_CZ
dc.subjectOleannacs_CZ
dc.subjectGlengarry Glen Rosscs_CZ
dc.subjectdiskurzcs_CZ
dc.subjectmoccs_CZ
dc.subjectmocenské vztahycs_CZ
dc.subjectneúspěšnost komunikacecs_CZ
dc.subjectMameten_US
dc.subjectOleannaen_US
dc.subjectGlengarry Glen Rossen_US
dc.subjectdiscourseen_US
dc.subjectpoweren_US
dc.subjectpower relationsen_US
dc.subjectfailure of communicationen_US
dc.titleDiskurzivní analýza "Mamet speaku": promítání moci do jazyka a jeho limitycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-02-12
dc.description.departmentKatedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId145571
dc.title.translatedThe Discourse Analysis of "Mamet Speak": The Display of Power in Language and the Limits of Languageen_US
dc.contributor.refereeIvan, Michal
dc.identifier.aleph001938185
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce analyzuje hry Oleanna (1992) a Glengarry Glen Ross (1983) současného amerického dramatika Davida Mameta. Zabývá se použitým diskurzem a otázkou mocenských vztahů postav, které zkoumá ze sociolingvistického hlediska. Práce nejprve definuje mocenské vztahy podle Michela Foucaulta a ukazuje, že komunikace může sloužit jako nástroj, jak působit na ostatní. Práce vychází primárně z teorie Deborah Tannen o ambivalentní povaze solidarity a moci a představuje jejích pět oblastí zkoumání: nepřímost, přerušování, ticho a mnohomluvnost, zavádění nového tématu a slovní konflikt. Na vybraných dialozích z her ukazuje, jak tyto aspekty dále ovlivňují jednání a chování postav, a zkoumá účinky výpovědí včetně mocenského působení. Práce se rovněž zabývá otázkou neúspěšnosti komunikace, která je zkoumána z pohledu jazykových funkcí Romana Jakobsona, principu kooperace Paula Grice a principu zdvořilosti Geoffreyho N. Leeche. Klíčová slova Mamet, Oleanna, Glengarry Glen Ross, diskurz, moc, mocenské vztahy, neúspěšnost komunikacecs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis analyses the following plays by contemporary American playwright, David Mamet: Oleanna (1992) and Glengarry Glen Ross (1983). The thesis deals with the discourse that was used and the question of the characters' power relations, which are examined from a sociolinguistic point of view. Firstly, the thesis defines power relations according to Michel Foucault and shows that communication can serve as an instrument of how to act upon others. The thesis is primarily based on the theory of Deborah Tannen, who observes the ambivalent nature of solidarity and power, and introduces her five areas of interest: indirectness, interruption, silence versus volubility, topic raising and verbal conflict. The thesis examines a selection of dialogues from the plays in order to elucidate how these aspects further influence the actions and behaviour of the characters, and explores the effects of the utterances including the effects of power. The thesis also deals with the question of failure of communication, which is examined from the perspective of Roman Jakobson's functions of language, Paul Grice's cooperative principle and Geoffrey N. Leech's politeness principle. Key Words Mamet, Oleanna, Glengarry Glen Ross, discourse, power, power relations, failure of communicationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990019381850106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV