Reflexe zahraničních konfliktů po 2. světové válce v komiksu
The reflections of war conflicts after the WWII in comics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71078Identifiers
Study Information System: 139375
Collections
- Kvalifikační práce [17877]
Author
Advisor
Referee
Kruml, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
28. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komiks - konflikt - komiksový žurnalismus - komiksová reportáž - objektivita - Sacco - Delisle - Chappatte - Folman - realitaKeywords (English)
Comics - conflict - comics journalism - comics reportage - objectivity - Sacco - Delisle - Chappatte - Folman - realityDiplomová práce pojednává o reprezentaci konfliktů po roce 1945 v non-fiction komiksu. Zabývá se tím, které konflikty významné pro evropský a severoamerický kulturní okruh jsou komiksem pokryty a jak. Věnuje se fenoménu komiksového žurnalismu. Toto propojení svébytného umění a žurnalistiky popisuje ve vztahu k ideálu objektivního zachycení události. Zároveň v této souvislosti zkoumá postavení autora v komiksu. Práce dokumentuje komiksové žánry, ve kterých se války a jiné ozbrojené střety odráží. Pátrá po kořenech komiksového zpracování skutečných událostí, a zejména konfliktu. Práce také nastoluje mediální problematiku zachycení konfliktu, včetně sociální konstrukce reality a vyobrazení násilí. Práce si klade za cíl zanalyzovat komiksové pokrytí zahraničních sporů v komiksu a představit různé autory, kteří se jim v komiksových reportážích věnují. Klíčový je vztah reality a jejího vyobrazení na stranách komiksu. Součástí práce jsou rozhovory se dvěma autory, Guy Delislem a Patrickem Chappattem. Analytická část práce kvalitativně zkoumá vybraná komiksová díla týkající se arabsko-izraelského konfliktu. V rámci případové studie autorka pozoruje, zda lze u autorů vysledovat motivaci zachytit konflikt objektivně, zda jsou v komiksech vysledovatelné podobné narativní a umělecké znaky pro reprezentaci...
The Master thesis focuses on the representation of conflict after 1945 in a non- fiction comics. The thesis describes which important conflicts for the European and North American cultural sphere are covered by comics and how. It deals with the phenomenon of comics journalism. This term combining the elements of art and journalism is viewed in relation to the traditional ideal of objectivity in coverage of the events. In this context the thesis examines the position of the author in his comics. The thesis then identifies the comics genres in which wars and other armed conflicts are reflected. It searches for roots of comics that had attempted to capture the reality and in particular the conflict. It also provides an overview of the issue of media coverage of conflicts including the social construction of reality and the depiction of violence in media. The aim of this study is to analyze the characteristics of comics coverage of foreign military interventions and disputes and identify various authors who have written comics books about them. A key theme is a relationship between the perception of reality and its representation on the pages of comics. The thesis contains two interviews conducted with authors Guy Delisle and Patrick Chappatte. The research part of the thesis deals with the selected...