Vliv školy na utváření sebepojetí žáka na 1. stupni ZŠ
Influence on the formation of self-concept school pupil to 1 primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71049Identifiers
Study Information System: 132480
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Hejlová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sebepojetí, sebehodnocení, sebevědomí, 1. stupeň základní školy, školní úspěšnost, školní hodnoceníKeywords (English)
self-concept, self-esteem, self-confidence, 1st Primary schools, school success, school ratingsPráce je zaměřena na problematiku vlivu školy na utváření sebepojetí žáka na 1. stupni ZŠ. Zachycuje různé vlivy školy a školního prostředí na utváření sebepojetí žáka. Cílem teoretické části je zmapovat vnitřní a vnější vlivy, které na žáka na 1. stupni v souvislosti se školou působí. Teoretická část se zabývá vymezením sebepojetí jako jedním z rysů osobnosti, vývojem sebepojetí se zaměřením na žáka na 1. stupni ZŠ, osobnostními faktory žáka na 1. stupni ZŠ, které škola ovlivňuje a které mají vliv na úspěšnost ve škole a utváření sebepojetí. Dále práce mapuje různé vlivy školy a školního prostředí, jež jsou důležité pro rozvoj sebepojetí žáků. Zároveň práce zachycuje možnosti rozvoje zdravého sebepojetí žáků v běžné základní škole. Praktická část zkoumá sebepojetí žáků na konci třetího a pátého ročníku. Cílem praktické části je zjistit vztah mezi úspěšností ve škole a sebepojetím žáka na prvním stupni ZŠ. Jsou zde zpracovány údaje o tom, co znamená pro žáky samotné úspěch ve škole, je-li úspěch ve škole pro ně důležitý. Dále zkoumá, který z různých vlivů školy je pro žáky nejdůležitější a jak se liší sebehodnocení žáků třetích a pátých ročníků.
The work is focused on influence of schools on pupil's self-concept formation at primary school. It captures the different influences of the school and the school surrounding at shaping of the self-concept of the pupil. The theoretical part maps the internal and external that influences at pupils at school. It deals with defining of self- concept as one of the special feature of personality self development, focusing on the pupils at primary schools, which influances at success at school and self-concept formation. This work presents the various effects of schools and school surrounding that are important for the development of pupils' self-concept. At the same time the work shows the possibility of the development of a healthy self-concept of pupils at elementary school. The practical part explores the self-concept of pupils at the end of the third and fifth year. The practical tries to determine the relationship between success at school and self-concept of the pupil in the primary school. There is information about pupils' maening of success at school, if success at school is important for them. It also researches which of the various influences of school is the most important and how it differ self-consept of the pupils of the third and fifth grade.