Univerzity třetího věku jako možnost naplňování konceptu aktivního stárnutí.
U3V as an opportunity to fulfill a concept of active aging. A qualitative study of U3V students at Charles University
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71005Identifikátory
SIS: 137537
Katalog UK: 990017911870106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vlčková, Kamila
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
univerzita třetího věku, vzdělávání, senioři, aktivní stárnutí,celoživotní učeníKlíčová slova (anglicky)
University of the Third Age, education, seniors, active aging, lifelong learningBakalářská práce se zabývá tématem univerzit třetího věku v kontextu konceptu aktivního stárnutí. V teoretickém úvodu je téma zasazeno do problematiky stárnutí populace a sociálních aspektů odchodu do důchodu. Ve stručnosti je přiblížena historie U3V ve světě i v ČR. Samotný koncept aktivního stárnutí bývá definován různě, proto je pro účely výzkumu zvolena definice sestávající ze třech základních aspektů - aktivního životního stylu, inkluze a materiální zabezpečení. Kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů se studenty U3V na Univerzitě Karlově v Praze zjišťuje, jak jsou tyto aspekty naplňovány z pohledu samotných studentů. Aktivní životní styl je u seniorů podporován rozšiřováním znalostí, doprovodnými programy a pohybovou aktivitou. Studenti navazují ve škole nové přátelské vztahy, které často přesahují i mimo kurzy. V obou těchto aspektech je pro seniory důležitá především "kvalita" nabízených možností, tedy úroveň a odbornost poskytovaných poznatků a inteligence a zájmy nových přátel. Senioři, kteří studují dohromady s mladšími studenty i ti, kteří navštěvují oddělené kurzy, považují mezigenerační setkávání za přínosné a obohacující pro obě strany. Studium na univerzitě třetího věku pro pracující seniory představuje jakýsi bonus k jejich profesním znalostem, výrazně ale neovlivňuje jejich postavení...
The thesis deals with the topic of Third Age Universities in the context of the active aging concept. In the theoretical part the topic is set in the problem of an aging population and social aspects of retirement. In short, U3V history in the world and in the Czech Republic is introduced. The concept of active aging is defined differently, so for the purposes of research chosen definition consisting of three fundamental aspects - the active lifestyle, inclusion and material security. Qualitative research through interviews with U3V students at Charles University in Prague explores how these aspects are implemented from the perspective of the students. Active lifestyle for seniors is supported by the expansion of knowledge, supporting programs and physical activity. In school, students make new friendships, which often go outside courses. In both of these aspects for seniors is particularly important 'quality' of the options, i.e. the level of provided knowledge and intelligence and interests of new friends. Seniors, who study together with younger students, and those who attend separate courses, consider intergenerational encounters beneficial and enriching for both groups. For working seniors Studies at the University of the Third Age is a kind of bonus for their professional knowledge, but...
