Terénní výuka geografie: transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky v mikroregionu Hvozdnice
Geographical fieldwork: transmissive and constructivist approach to fieldwork in the Hvozdnice region
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70902Identifiers
Study Information System: 120226
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Matějček, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
16. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Terénní výuka, místní region, konstruktivismus, transmise, geografická charakteristika, terénní cvičení, mikroregion Hvozdnice, pracovní listy, metodické pokynyKeywords (English)
field work, local region, constructivism, transmission, geographical characteristics, region Hvozdnice, worksheets, guidelinesDiplomová práce se zabývá porovnáním konstruktivistického a trasmisivního pojetí terénní výuky geografie na příkladu mikroregionu Hvozdnice. V teoretické části je charakterizována terénní výuka, rozebrány didaktické teorie vzdělávání a blíže popsán a srovnán konstruktivní a transmisivní pedagogický směr. V praktické části byla provedena kompletní geografická charakteristika řešeného území a následně SWOT analýza pomocí které byla vybrána nosná témata a generalizace navrhovaných pracovních listů terénního cvičení. Navrhované pracovní listy terénního cvičení, které se zabývají poznáváním místního regionu, jsou vytvořené ve dvou variantách, a to v konstruktivistické a transmisní. Přestože tematické zaměření pracovních listů zůstalo stejné, je patrný rozdíl v provedení a dosahování cílů, které se odvíjí od filozofie každého ze zvolených modelů učení. Klíčová slova: terénní výuka, místní region, konstruktivismus, transmise, geografická charakteristika, terénní cvičení, mikroregion Hvozdnice, pracovní listy, metodické pokyny
The thesis compares the constructivistic with transmissive geography tuition approach on Hvozdnice region model. The teoretical part defines field work, the didactic learning theories and focuses on closer description and comparison the constructivistic with transmissive pedagogical approach. The practical part brings a complete geographical characteristics of the specified area and subsequently SWOT analysis which provided crucial issues and generalization of the proposed field work worksheets. The proposed worksheets of the work field which deal with exploring of the local region are created in two variants- constructivistic and transmissive. Although there was no change in the thematic focus of the worksheets, there is the obvious difference between realization and achieving the objectives which is based on philosophy of each of the selected models of learning. Keywords: field work, local region, constructivism, transmission, geographical characteristics, region Hvozdnice, worksheets, guidelines