Možnosti rozvoje vnímané akademické účinnosti ve školním prostředí
The possibilities of academic self-efficacy development at school environment
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70698Identifiers
Study Information System: 136098
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Horáková Hoskovcová, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
16. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vnímaná akademická účinnost, školní úspěšnost žáků, přechodová období, základní škola, střední školaKeywords (English)
academic self-efficacy, student's school achievement, transition moments, elementary school, high schoolTeoretickým východiskem vnímané akademické účinnosti je Bandurova koncepce vnímané osobní účinnosti. Vnímaná akademická účinnost, která je jedním z prediktorů školní úspěšnosti, je vymezena jako varianta vnímané osobní účinnosti. Těžiště práce spočívá v popisu vývoje vnímané akademické účinnosti od nástupu do první třídy až po ukončení středoškolského studia s důrazem na přechodová období. Dále jsou ke každému období uváděny proměnné, které mohou působit na podporu anebo pokles vnímané akademické účinnosti. V závěrečné části je navržen výzkumný projekt, jenž se zaměří na význam učitele pro rozvoj vnímané akademické účinnosti. Klíčová slova: vnímaná akademická účinnost, školní úspěšnost žáků, přechodová období, základní škola, střední škola
Bandura's theory of self-efficacy is the theoretical framework of academic self-efficacy, which is one of the predictors of the school achievement. Academic self-efficacy is defined as an option of self-efficacy. The focus of this work is a description of the academic self-efficacy development from the beginning of the first grade at elementary school till the end of high school with the emphasis on transition moments. Additionally, variables which can increase or decrease the academic self-efficacy are introduced. In the last part of the work a research project is suggested which explores teacher's importance for academic self-efficacy development. Keywords: academic self-efficacy, student's school achievement, transition moments, elementary school, high school