Postava učitele v českých filmech natočených po roce 1989
The Charecters of Teacher in Czech Films made after 1989
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70583Identifiers
Study Information System: 135434
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Tumová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
16. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
učitel, pedagog, škola, školní prostředí, český film, vývoj postavy učitele ve filmuKeywords (English)
Teacher, schoolteacher, school, school environment, Czech film, progression of teacher in moviesTato bakalářská práce se zabývá zobrazením postavy učitele v českých filmech natočených po roce 1989. V rámci konstruktivistického přístupu je postava učitele ve filmu sociálním konstruktem předkládaným divákovi a má tak možnost vnikat do sociální reality diváka a tu utvářet. Autorka analyzuje postavu učitele ve vybraných filmových dílech a následně konstruuje ideální typy, které srovnává s dříve vytvořenými a moderními typologiemi učitelů. Analýza filmů je zaměřená především na to, jakým způsobem postava učitele ve filmu vnímá profesi učitele a jaké má vztahy se žáky. Mimo to sleduje i sociodemografické charakteristiky postav učitelů ve filmu. Na základě analýzy filmů jsou konstruovány ideální typy učitelů a ty jsou poté konfrontovány s typologiemi učitelů J. Prokopa, G. Fenstermachera a J. Soltise, Ch. Caselmanna a W. O. Döringa.
This thesis focuses on presentation of the teacher in Czech films made after 1989. Within the constructivist approach is the teacher character in the movie social construct presented to the viewer and it can influence the social reality of the viewer and then shape. The author analyzes the character of teachers in selected cinematographic works and then constructs ideal types, which compares with a previously created and modern typologies of teachers. Analysis of the film is focused on the way the teacher character in the film sees the profession of the teacher and what relationships has with pupils. In addition, monitors sociodemographic characteristics of the characters of teachers in movies. Based on the analysis of movies are constructed ideal types of teacher and then are faced with teacher typologies made by J. Prokop, G. Fenstermacher and J. Soltis, Ch. Caselmann and W. O. Döring.