Užití a funkce persvazivních jazykových prostředků v ženských časopisech
The use and function of persuasive language techniques in women's magazines
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70454Identifiers
Study Information System: 147670
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Šoltys, Otakar
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
persvaze, jazyk, ženské magazíny, Žena a život, publicistika, lingvistická analýza, kritická analýza diskursuKeywords (English)
persuasion, language, women's magazines, linguistic analysisDiplomová práce se zabývá persvazí a jejími prostředky v současných žurnalistických textech - magazínech pro ženy. S využitím přístupů kritické analýzy diskursu analyzuje vybrané verbální prostředky, jež v textu slouží ke stimulaci funkce persvazivní. Za výzkumný vzorek byly zvoleny úvodníky extrahované z časopisu Žena a život z let 2010-2013. V první části práce je teoreticky pojednáno o persvazi z hlediska psychologie komunikace, sociologických a mediálních studií. Následuje rozbor trhu s ženskými časopisy na území České republiky a popis specifik ženských časopisů a lifestylových magazínů. V praktické části je analyzován jazyk ženských časopisů na příkladu 48 úvodníků vyjmutých z časopisu Žena a život. Práce se soustřeďuje na vybrané verbální prostředky persvaze, analyzuje jejich využití a funkci v textu. Současně sleduje také obsahovou/tematickou náplň úvodníků a zkoumá, jak je jejich prostřednictvím v magazínech konstruován a prezentován ženský svět. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis deals with persuasion and its means in the field of contemporary journalistic texts - women's magazines. By employing the approaches of critical analysis of discourse, it analyses selected verbal means, used for persuasive writing. Women's magazine "Žena a život" volumes 2010/13 are used as a case study example. The first theoretical part of this thesis deals with persuasion in terms of psychological communication of sociological and media studies. An analysis follows of women's magazines market in the Czech Republic and the specifics of women's and lifestyle magazines. In the practical part, by using 48 different samples of "žena a život" magazines editorials, women's magazines language is analysed. The thesis focuses on selected verbal means of persuasion and it analyses their usage and function in the text. Simultaneously the thesis focuses on editorials in term of thematic contents and examines how women's world is constructed and presented by the medium of editorials. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)