Metal - hudba, kultura, identita
Metal - music, culture, identity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70437Identifiers
Study Information System: 138988
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Šima, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
18. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
metal, hudba, kultura, identita, identifikace, scéna, žánr, vkus, subkulturní kapitálKeywords (English)
metal, music, culture, identity, identification, scene, genre, taste, subcultural capitalMá diplomová práce se zabývá tím, jak se posluchači metalu identifikují s metalem jako hudebním žánrem a jakou formu kolektivity na základě společného hudebního vkusu utvářejí. Nejprve ve stručnosti představím historii a vývoj metalové hudby a poté charakterizuji koncepty společenských věd zabývající se studiem hudebních kultur a také koncepty subkulturního kapitálu a identity, které ve své práci používám. Stěžejní část práce tvoří interpretace dat z mého výzkumu mezi metalisty, který probíhal na metalových koncertech v Praze a na metalových festivalech v České Republice formou zúčastněného pozorování a prostřednictvím polo-strukturovaných a neformální rozhovorů s posluchači tohoto žánru. Při výzkumu jsem zjišťovala, co znamená být metalistou, jak důležitou součást života metal pro svoje posluchače představuje, jaké sdílené postoje a hodnoty vytváří, z čeho pramení pocit sounáležitosti metalistů a zda mezi nimi dochází k vnitřnímu dělení.
The topic of my diploma thesis is how listeners of metal identify themselves with metal as a music genre and which form of colectivity they generate on the basis of their common musical taste. At first I introduce a short history and development of metal music and then I characterize the concepts of social sciences, that deals with the study of musical cultures and also the concepts of subcultural capital and identity, which I use in my work. The main part of my work constitutes an interpretation of data from my research between metalists, which took place on metal concerts in Prague and on metal festivals in the Czech Republic in the form of participant observation and half-structured and non-formal interviews with listeners of this genre. My research ascertained what does it mean to be a metalist, how important part of life metal represents for its listeners, which shared attitudes and values metal generates, what produces the sense of belonging of metalists and if there is any inner division between them.