Success, dropout and problem delimination in the Czech higher education policy
Studijní (ne)úspěšnost a vymezování problému v české vysokoškolské politice
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70368Identifiers
Study Information System: 137687
Collections
- Kvalifikační práce [14459]
Author
Advisor
Referee
Kohoutek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ukončení studia, studijní neúspěšnost, retence, vysoké školství, vysokoškolská politika, vymezování problému, Česká republikaKeywords (English)
dropout, success, retention, university, higher education policy, problem delimitation, Czech RepublicTato diplomová práce se zabývá problematikou studijní (ne)úspěšnosti na vysokých školách a její reflexí ve veřejné politice. Strategické dokumenty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy označovaly studijní neúspěšnost za problém už v letech 2000 a 2005, vždy ale byla navržena jen dílčí a vágní opatření, ani ta často nebyla implementována a podíl studentů, kteří odcházejí z vysokoškolského studia bez diplomu, každoročně narůstá. Práce zkoumá tuto skutečnost perspektivou "vymezování problému" ve veřejně-politickém procesu a zjišťuje že řada významných aktérů, kteří ovlivňují formulaci politiky, není přesvědčená, že vůbec jde o problém a že by tento měl být řešen veřejně-politickými nástroji. Zdá se, že žádnému aktérovi se zatím nepodařilo prezentovat problém jako dobře strukturovaný a tedy prakticky řešitelný. Kromě nedostatečné shody na relevantních hodnotách a cílích hraje roli i (vnímaná) absence vhodných prostředků k účinnému řešení, které by současně nebylo v rozporu s jinými hodnotami - zejména snahou o zvyšování kvality vysokého školství. Při konfrontaci sdílených představ hlavních aktérů o mechanismech a příčinách studijní neúspěšnosti s dostupnými teoretickými pracemi, realizovanými výzkumy i výpověďmi samotných studentů se přitom zdá, že vhled tvůrců politiky do problematiky je v řadě...
This thesis analyses student success and dropout (attrition, wastage, non-completion …) and their reflection in the Czech higher education policy. Strategic documents of the Ministry of Education, Youth and Sports declared student dropout to be a problem already in 2000 and 2005. However, only limited and vague measures were proposed, and even those have not been fully implemented while the dropout rates have continued to increase every year. The thesis applies the perspective of "problem delimitation" in the public policy process, discovering that many actors determining the policy formulation do not share the belief that dropout is a problem and that it should be dealt with by public policy means. It seems that no actor has been so far able to present the issue as a well-structured, and therefore solvable, problem. Besides, a lack of consensus on relevant underlying values and goals, a deficiency of suitable means aligned with other essential values - in particular the effort to increase the quality in higher education - is observed. When confronting the stakeholders' expectations of mechanisms and causes behind dropout with the academic theories, recent research as well as students' stories, it appears that the insight of policy makers into the topic is often incomplete and unfitting and that...