Studie Mirka Očadlíka Žena v české hudbě v kontextu sborníku Česká žena v dějinách národa (1940)
Mirko Očadlík's Study "Woman in Czech Music" in the Context of the "Czech Woman in National History" Anthology (1940)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70339Identifiers
Study Information System: 137429
CU Caralogue: 990018511910106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Consultant
Zdrálek, Vít
Referee
Havelková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mirko Očadlík, ženy v české hudbě, Národní rada česká, hudební kánon, gender, český nacionalismusKeywords (English)
Mirko Očadlík, women in czech music, National czech council, musical canon, gender, czech nationalismBakalářská práce kriticky zpracovává téma dobového diskurzu o postavení a uplatnění žen v české hudbě, jak jej formuloval Mirko Očadlík ve studii Žena v české hudbě, jež vyšla ve sborníku Česká žena v dějinách národa (1940). Kritické poznatky v práci se opírají o teoretické uvažování z oblasti feministické muzikologie (kritika hudebního kánonu západoevropské hudební tradice), feministické kulturní antropologie a feministické filozofie. Téma nabízí řadu dalších otázek vhodných k budoucímu bádání a rovněž přispívá k diskusi o chápání postavení žen v české hudbě.
This bachelor thesis deals critically with the topic of the contemporary discourse on the status and professional involvement of women in Czech music, as formulated in Mirko Očadlík's study Woman in Czech Music [Žena v české hudbě] published in the Czech Woman in National History [Česká žena v dějinách národa] anthology (1940). In this thesis my critical aparatus is based on theoretical reflections of feminist musicology (a critique of the musical canon of Western art music tradition), cultural anthropology and feminist philosophy. The topic offers a range of other issues suitable for further research, and it also contributes to the debate on understanding the position of women in Czech music.