Perspektivy instituce umění
Perspectives of an Art Institution
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70109Identifiers
Study Information System: 123353
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Kulka, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
17. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
analytická estetika, Dickie,institucionální teorie umění,svět umění,art definitionKeywords (English)
analytical aesthetics, Artworld, Dickie, institutional theory of art, art definitionDiplomová práce "Perspektivy instituce umění" se zabývá institucionální teorií George Dickieho (dále IT), která definuje umělecké dílo na základě příslušnosti artefaktu k institucionálnímu rámci světa umění. V této práci je věnována pozornost jak historickému vývoji IT- poprvé publikované v článku "Definování umění" v roce 1969 a značným způsobem revidované v knize Kruh umění v roce 1984- tak diskuzi, která se v reakci na IT rozvinula. První kapitola srovnává původní a revidovanou verzi teorie, další kapitoly se vždy zabývají některou z námitek, které byly vůči IT formulovány. IT je problematická v několika ohledech: pojem "instituce", na jehož základě je vystavěna, se zdá být dvojznačný; Dickie nepodává dostatečné vymezení rolí a pravidel, které umožňují fungování světa umění; pojem ocenění popírá Dickieho názory představené v jiných textech, definice předložená v IT je kruhová; a v neposlední řadě, Dickie nedostatečně zohledňuje historickou podmíněnost světa umění. Tyto výhrady jsou srovnávány s IT v jejím originálním znění, aby bylo možné rozhodnout, zda jsou oprávněné nebo založené na dezinterpretaci původních textů. Avšak tato práce si neklade za cíl pouze shrnout diskuzi, která se v reakci na IT rozvinula, ale také pokusit se zodpovědět otázku, zda může být IT koncepcí validní. A tato možnost...
This master thesis "Perspectives of an Art Institution" focuses on the George Dickie's institutional theory of art (thereafter IT). This theory defines "work of art" as a result of the position of an artefact in the institutional framework of the artworld. The author of the thesis pays attention to the historical development of the IT- firstly published in 1969 in the article "Defining Art" and radically revisited in the book The Art Circle in 1984- as well as to the critical discussion based on Dickie's theory. In the first chapter she compares both the earlier and the later version of the theory; in following chapters she concerns with objections formulated against Dickie's IT. IT seems to be problematic in several aspects: the term "institution" is considered to be ambiguous; Dickie fails to give a full description of roles and rules which determine the operations of the artworld; the notion of appreciation seems to be contradictory with Dickie's opinions presented earlier; circularity; and Dickie's unsatisfactory attention to the historical dimension of the artworld. All of these objections are compared with Dickie's theory to prove their legitimacy or to refuse them as illegitimate. Not only aims the thesis to sum up the critical discussion but it aims to answer the question if the theory...