Spinozovo pojetí individua
Spinoza's Concept of the Individual
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69897Identifikátory
SIS: 109547
Katalog UK: 990018524880106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švec, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
11. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Individuum, conatus, esence, kauzalita, SpinozaKlíčová slova (anglicky)
Individual, conatus, essence, causality, SpinozaSHRNUTÍ Předkládaná práce se pokouší zčásti rekonstruovat teorii individua, kterou Spinoza vypracovává ve své Etice. Tato jeho teorie sestává ze tří složek: z nauk o tělesných individuích, o singulárních esencích a o conatu. Předmětem této práce je ona posledně zmíněná doktrína; protože jsou však všechny tyto koncepce navzájem spjaté, dotkneme se stručně i obou zbývajících. Výchozím problémem práce je skutečnost, že conatus Spinoza v Etice označuje několika různými pojmy, které se na první pohled nezdají být ekvivalentní: ztotožňuje jej s "mocí jednat", "silou existovat" a "aktuální esencí". Nejprve tak předkládáme stručné vysvětlení těchto pojmů a posléze se je pokoušíme smířit. K tomuto jejich sjednocení dospíváme za pomoci výkladu o Spinozově pojetí esencí; ukazujeme pak, že ony pojmy lze navzájem smířit tehdy, chápeme-li conatus jako sílu, skrze kterou esence produkuje své nutné vlastnosti. Následně se však ukazuje, že tuto koncepci conatu je ještě zapotřebí modifikovat, neboť není práva skutečnosti, že esence může být afikována vnějšími věcmi. Abychom z tohoto faktu vydali počet, zavádíme pojem konstituce esence. Ten pak vysvětlujeme na základě četby "fyzikálního exkursu", textu, v němž Spinoza prezentuje svou nauku o tělesných individuích. Výsledkem těchto zkoumání je pak konkrétnější vymezení conatu:...
The aim of the proposed thesis is a partial reconstruction of Spinoza's theory of the individual. This theory can be found in Spinoza's Ethics and consists of three components: namely, Spinoza's doctrines of singular essences, of physical individuals and of conatus. In this thesis, we focus on the doctrine of conatus; however, since the three conceptions are tightly connected, the doctrines of physical individuals and of singular essences will be briefly touched upon as well. The starting point of our thesis is the following problem: Spinoza simultaneously uses multiple terms to designate conatus - and those terms seem, at least at the first sight, to have very different meanings. Specifically speaking, Spinoza identifies conatus with "power of acting", "force of existing" and "actual essence". First, we present a brief explanation of meanings of those terms and subsequently we attempt to reconcile them. In order to be able to do so, we expound Spinoza's doctrine of essences in more detail; afterwards we show that the aforementioned terms can indeed be reconciled if conatus is understood as force by which an essence produces its necessary properties. In the next step, however, we discover that this conception of conatus is not yet wholly adequate, because it disregards the fact that an essence can...
