Hledání krásy v americké televizní zábavě: komparace pořadů Miss America a Americas next top model
Finding beauty in the American TV entertainment: comparison shows Miss America and Americas next top model
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69770Identifiers
Study Information System: 151631
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Televizní zábava, reality TV, soutěž krásy, ideál krásy, Miss USA, America's Next Top ModelKeywords (English)
Television entertainment, reality TV, beauty pageant, ideal of beauty, Miss USA, America's Next Top ModelTato bakalářská práce se věnuje tématu ideálu krásy a pojetí krásy dvěma pořady americké produkce, Miss America a America's Next Top Model. Teoretická část přináší poznatky o žánru reality TV, jeho případném vlivu na diváky a veřejné zdraví. Dotýká se i důvodů, které televizní publikum vedou ke sledování tohoto žánru. Dále se zabývá soutěžemi krásy a jejich tradicí, obecným ideálem krásy v dnešní společnosti i mediálním obrazem krásy ve 20. a 21. století. Praktická část práce se věnuje uskutečněnému výzkumu. Jsou zde shrnuty výzkumné otázky, metodologie i vzorky výzkumu a v neposlední řadě samotné výsledky vizuální a obsahové analýzy pořadů. Ty zahrnují zásadní změny v obou show v průběhu času, pojetí krásy v jednotlivých pořadech a následnou komparaci tohoto pojetí a preferovaného vzhledu soutěžících.
This bachelor thesis focuses on the ideal of beauty and concept of beauty by two American broadcasts, Miss America and America's Next Top Model. The theoretical part provides knowledge about the genre of reality TV and its possible impact on viewers and public health. It covers the reasons that lead the television audience to watch this genre. Thesis also deals with beauty pageants and their tradition, the general ideal of beauty in today's society and the media world. The practical part deals with the research. In this section I summarize the research questions, methodology, samples of the research and the results of the analysis of the both shows. The results include major changes in both shows over time, the concept of beauty in the programs and the subsequent comparison of this concept and preferred appearance of the contestants.