Ocelové matky versus chůvy: mediální prezentace instituce nájemní domácí práce v České republice
Though mothers versus nannies: media presentation of institution of domestic workers in Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69685Identifiers
Study Information System: 136761
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Uhde, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
18. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nájemní domácí práce, pracovnice v domácnosti, mediální diskurz, diskurzivní analýzaKeywords (English)
rental housework, domestic workers, media discourse, discourse analysisTato diplomová práce se zabývá analýzou mediálního diskurzu instituce nájemní domácí práce v České republice. Práce vznikla na základě diskurzivní analýzy mediálních článků vygenerovaných databází Anopress, přičemž analyzuje způsob mediálního zobrazování instituce nájemní domácí práce. Ve své práci se snažím poukázat na mediální produkci obrazu pracovnice v domácnosti jako atraktivního zboží a obrazu instituce nájemní práce v domácnosti jako prostředek pro slaďování veřejného a soukromého života žen. Prostřednictvím konceptů feministického výzkumu také doložím, že mediální diskurz vychází z esencialistických a diskriminačních praktik, které mají zásadní vliv na formování obrazu instituce nájemní domácí práce a na aktéry, kteří jsou s touto institucí spojeni. Mediální produkce takto konstruovaného sdělení, má zásadní vliv na pojímání instituce nájemní domácí práce ve veřejnosti. Klíčová slova: nájemní domácí práce, pracovnice v domácnosti, mediální diskurz, diskurzivní analýza
Absract This master thesis deals with an analysis of media discourse of domestic workers in the Czech Republic. The work was based on discourse analysis of media articles generated by Anopress, which is a professional supplier of media monitoring. Through analyzing the way how media portrays institution of domestic workers, the paper tries to point out the media discourse that produces an image of domestic workers as an attractive products and organization of domestic work as a mediator for balancing public and private lives of women. Through concepts of feminist research I am going to try to prove that the media discourse is based on essentialist and discriminatory practices that have a major impact on shaping the image of institution of domestic workers and actors who are connected with this institution. Since this is a media production of information's construction thus it has a significant influence on the conceptualization of institutions of domestic workers in public sphere. Keywords: rental housework, domestic workers, media discourse, discourse analysis