Operace se zdařila, pacient zemřel. Etnografická studie anesteziologicko-resuscitačního oddělení
Operation was successful, patient died. Ethnography of a resuscitation unit
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69657Collections
- Kvalifikační práce [5311]
Author
Advisor
Referee
Hrešanová, Ema
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
18. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zdravotní péče, medicínské technologie, objektifikace, medicína, rituály ve zdravotnictví
Keywords (English)
health care, medical technologies, objectification, medicine, rituals in health care
Tato práce je výsledkem více než tříletého etnografického výzkumu anesteziologicko- resuscitačního oddělení, kde jsem byla zaměstnána jako všeobecná sestra. Představuji v ní charakter poskytované zdravotní péče a ukazuji, že zdravotní péče není vždy pouhou odpovědí na pacientovy potřeby a zájmy, ale je formována pestrou škálou nejrůznějších motivů a faktorů, které se mnohdy dostávají do vzájemného konfliktu. Nezřídka pak dochází k situacím, kdy jsou vlastní zájmy zdravotníků upřednostněny před zájmy pacientů. Přibližuji zde také některé situace, kdy jsou lékaři nuceni chovat se více jako "dobří hospodáři" než jako lékaři, což může být často v rozporu s představou dobré péče, a ukazuji, jak je péče v těchto situacích vyjednávána. Zaměřuji se také na vztah medicínských technologií a jejich uživatelů, některé ritualizované prvky v péči a v závěru vysvětluji, proč může být jako úspěšná hodnocena i ta péče, která nevedla ke zlepšení zdravotního stavu či k přežití pacienta. Klíčová slova: zdravotní péče, medicínské technologie, objektifikace, medicína, rituály ve zdravotnictví
This thesis is a result of more than a three year long ethnographic research of a resuscitation unit of a Czech hospital where I have been employed as a general nurse. I describe the character of provided care and show that medical care is not simply an answer to patient's needs and interests but it is shaped by wide range of different motives and factors which are often in mutual conflict. Not infrequently it is the case that interests of health care providers are preferred to patient's interests. I discuss situations when doctors are forced to act more as good accountant managers than physicians, which might often be in conflict with the idea of good care, and I show how care is negotiated in these situations. I also focus on relationship of medical technologies and its users, some ritualized elements of care and in conclusion explain an apparent paradox that care can be evaluated as successful even if it didn't lead to improvement of the patient's condition or her survival. Keywords: health care, medical technologies, objectification, medicine, rituals in health care