Show simple item record

Back to the Tribe's Womb: Tendencies in Contemporary Culture
dc.contributor.advisorČinátlová, Blanka
dc.creatorDvořák, Jan
dc.date.accessioned2017-05-27T10:37:00Z
dc.date.available2017-05-27T10:37:00Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69655
dc.description.abstractMichel Maffesoli a Zygmunt Bauman přisuzují (neo-)nomádovi rysy Benjaminova flanéra, obzvláště jeho "flanérský" pohled a jeho vztah ke zboží. V konceptu nomáda však tyto rysy dostávají specifickou povahu - v oblasti módy dělají z nomáda spíše migranta, který tvořivě pracuje s vanitas. Nomád, cestující flanér, má podobu cizince-hosta a stává se turistou, jenž se dobrovolně ztrácí ve městě a nechává se překvapovat nenadálými setkáními. Turistův vztah ke vzpomínkám by bylo možné popsat skrze Benjaminův popis mémoire involontaire jako oživené (barthesovské) punctum. Turista si připravuje vzpomínky jako krásně upadající ruiny. Jeho zhmotněné vzpomínky dostávají podobu suvenýrů. Suvenýr tedy není jen reprodukovaná moduritová Eiffelova věž, ale je to i magický předmět. Pokud Benjamin mluví o upadání aury, má na mysli především auru kolektivní. Ta možná mizí, ale místo ní přichází privátní aura, jež z věcí dělá talismany znovuzakouzlující svět. Éra postmechanické reprodukce ukazuje, že kromě mechanické reprodukce lze reprodukovat i biologicky: vzniká kutilský remix. Suvenýry sklesávají do podoby homogenního haraburdí. Zde se projevuje základní postmoderní forma proměny: recyklace. Tuto proměnu lze nakonec využít při analýze proměny usedlíka v nomáda, termínů Gillese Deleuze a Félixe Guattariho, jež funguje jako...cs_CZ
dc.description.abstractMichel Maffesoli and Zygmunt Bauman add the traits of Benjamin's flâneur to the (neo-)nomad, namely his "flâneur" gaze and his relation to commodities. But in the concept of nomad these traits gain specific nature - on the field of fashion they transform nomad into migrant, who is capable of creative work with vanitas. Nomad as a travelling flâneur is a stranger-guest and becomes a tourist, willingly getting lost in the city and voluntarily being surprised by unexpected encounters. Tourists relation to his memories could be described with Benjamin's description of mémoire involontaire as a revived punctum. A tourist prepares his memories like a nicely descending ruins. Souvenir is his materialised memory. It's not only a duplicated plastic Eiffel tower, but a magic artifact. It's a collective aura, what's on Benjamin's mind when he writes about aura regression. The private aura comes instead, turning things to talismans, reenchanting the world. The era of postmechanical reproduction reminds one, that there is a way to reproduce not just mechanically but biologically: a bricolage remix is made. Souvenirs descend and take shape of hommogenic rummage which reveals the fundamental form of postmodern metamorphosis: recyclation. This metamorphosis can finally be used when analyzing the settler turn into nomad...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectflanércs_CZ
dc.subjectvanitascs_CZ
dc.subjectcizineccs_CZ
dc.subjectturistacs_CZ
dc.subjectsimulakrumcs_CZ
dc.subjectkutilcs_CZ
dc.subjecthadrářcs_CZ
dc.subjectsběratelcs_CZ
dc.subjectsuvenýrcs_CZ
dc.subjectharaburdícs_CZ
dc.subjectputrefakcecs_CZ
dc.subjectnomádcs_CZ
dc.subjectusedlíkcs_CZ
dc.subjectneo-kmencs_CZ
dc.subjectrhizomcs_CZ
dc.subjectNarciscs_CZ
dc.subjectproměnacs_CZ
dc.subjectiniciacecs_CZ
dc.subjectreferenční bodcs_CZ
dc.subjectprůvodcecs_CZ
dc.subjectdovolenács_CZ
dc.subjectflâneuren_US
dc.subjectvanitasen_US
dc.subjectstrangeren_US
dc.subjecttouristen_US
dc.subjectsimulacrumen_US
dc.subjectbricoleuren_US
dc.subjectcollectoren_US
dc.subjectsouveniren_US
dc.subjectbric-à-brac (odds and ends)en_US
dc.subjectputrefactionen_US
dc.subjectnomaden_US
dc.subjectsettleren_US
dc.subjectneo-tribeen_US
dc.subjectrhizomeen_US
dc.subjectNarcissusen_US
dc.subjectmethamorphosisen_US
dc.subjectinitiationen_US
dc.subjectreferential pointen_US
dc.subjectguideen_US
dc.subjectholidayen_US
dc.titleNávrat do lůna kmene: Tendence v současné kultuřecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-23
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId138483
dc.title.translatedBack to the Tribe's Womb: Tendencies in Contemporary Cultureen_US
dc.contributor.refereeBílek, Petr
dc.identifier.aleph001785792
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomparatistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csMichel Maffesoli a Zygmunt Bauman přisuzují (neo-)nomádovi rysy Benjaminova flanéra, obzvláště jeho "flanérský" pohled a jeho vztah ke zboží. V konceptu nomáda však tyto rysy dostávají specifickou povahu - v oblasti módy dělají z nomáda spíše migranta, který tvořivě pracuje s vanitas. Nomád, cestující flanér, má podobu cizince-hosta a stává se turistou, jenž se dobrovolně ztrácí ve městě a nechává se překvapovat nenadálými setkáními. Turistův vztah ke vzpomínkám by bylo možné popsat skrze Benjaminův popis mémoire involontaire jako oživené (barthesovské) punctum. Turista si připravuje vzpomínky jako krásně upadající ruiny. Jeho zhmotněné vzpomínky dostávají podobu suvenýrů. Suvenýr tedy není jen reprodukovaná moduritová Eiffelova věž, ale je to i magický předmět. Pokud Benjamin mluví o upadání aury, má na mysli především auru kolektivní. Ta možná mizí, ale místo ní přichází privátní aura, jež z věcí dělá talismany znovuzakouzlující svět. Éra postmechanické reprodukce ukazuje, že kromě mechanické reprodukce lze reprodukovat i biologicky: vzniká kutilský remix. Suvenýry sklesávají do podoby homogenního haraburdí. Zde se projevuje základní postmoderní forma proměny: recyklace. Tuto proměnu lze nakonec využít při analýze proměny usedlíka v nomáda, termínů Gillese Deleuze a Félixe Guattariho, jež funguje jako...cs_CZ
uk.abstract.enMichel Maffesoli and Zygmunt Bauman add the traits of Benjamin's flâneur to the (neo-)nomad, namely his "flâneur" gaze and his relation to commodities. But in the concept of nomad these traits gain specific nature - on the field of fashion they transform nomad into migrant, who is capable of creative work with vanitas. Nomad as a travelling flâneur is a stranger-guest and becomes a tourist, willingly getting lost in the city and voluntarily being surprised by unexpected encounters. Tourists relation to his memories could be described with Benjamin's description of mémoire involontaire as a revived punctum. A tourist prepares his memories like a nicely descending ruins. Souvenir is his materialised memory. It's not only a duplicated plastic Eiffel tower, but a magic artifact. It's a collective aura, what's on Benjamin's mind when he writes about aura regression. The private aura comes instead, turning things to talismans, reenchanting the world. The era of postmechanical reproduction reminds one, that there is a way to reproduce not just mechanically but biologically: a bricolage remix is made. Souvenirs descend and take shape of hommogenic rummage which reveals the fundamental form of postmodern metamorphosis: recyclation. This metamorphosis can finally be used when analyzing the settler turn into nomad...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV