Zobrazit minimální záznam

Vision and Power. A comparison between the concepts of Guy Debord and Michael Foucault
dc.contributor.advisorFišerová, Michaela
dc.creatorBučilová, Pavla
dc.date.accessioned2020-08-25T12:11:25Z
dc.date.available2020-08-25T12:11:25Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69642
dc.description.abstractThis thesis aims to analyse the similarities and differences in Guy Debords' and Michel Foucaults' approaches to the relationship of vision and power. Its purpose is to show the power of visual discourse and define whether it is possible for society to resist or escape from this power. The thesis is methodologically based on the distincion of political and philosophical thoughts of both authors: according to Debord, society emerges from the power of the spectacle through the non-capitalist class order of society, alternatively, Foucault sees power relations as a set of practices that permeate the entire society and each one of us. These are practices which we are formed by and which we also form ouselves. Therefore, it is impossible for him to overcome or completely eliminate interconnection of power and vision from society. Based on this distinction, the thesis attempts to verify the assumption that Debord's inspiration by Marxism does not allow him to reflect the relationship of vision and power in its whole range in the context of non-capitalist order. Unlike Foucault's concept of surveillance, Debord's theory of spectacle is utopian.en_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce si klade za cíl prozkoumat podobnosti a rozdíly v přístupech Guye Deborda a Michela Foucaulta ke vztahu vidění a moci. Jejím záměrem je ukázat projevy tohoto propojení, a zdali je možné, aby se společnost z této moci vymanila či ji jakkoliv odporovala. Práce metodologicky vychází z rozlišení politických a filozofických východisek obou autorů: zatímco podle Deborda se dá vymanit z moci spektáklu pomocí nekapitalistického třídního uspořádání společnosti, Foucault vidí mocenské vztahy jako soubor určitých praktik, které prostupují celou společností, každým jedním z nás, a kterými jsme utvářeni stejně, jako my utváříme je. Proto je pro něj nemožné, abychom překonali či ze společnosti naprosto vyloučili propojení moci a vidění. Na základě tohoto rozlišení se diplomová práce pokusí ověřit předpoklad, že Debordova inspirace marxismem mu neumožňuje reflektovat vztah vidění a moci v celé jeho šíři v kontextu nekapitalistických zřízení a že na rozdíl od Foucaultova konceptu dohledu je Debordova teorie spektáklu utopická.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectVision. Power. Spectacle. Surveillance. Panopticon. Integrated spectacle. Representation. Society of surveillance. Society of spectacleen_US
dc.subjectVidění. Moc. Spektákl. Dohled. Panoptikon. Integrovaný spektákl. Reprezentace. Společnost dohledu. Společnost spektáklucs_CZ
dc.titleVidění a moc. Porovnání konceptů Guye Deborda a Michela Foucaultacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-20
dc.description.departmentKatedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId131537
dc.title.translatedVision and Power. A comparison between the concepts of Guy Debord and Michael Foucaulten_US
dc.contributor.refereeFulka, Josef
dc.identifier.aleph001785319
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce si klade za cíl prozkoumat podobnosti a rozdíly v přístupech Guye Deborda a Michela Foucaulta ke vztahu vidění a moci. Jejím záměrem je ukázat projevy tohoto propojení, a zdali je možné, aby se společnost z této moci vymanila či ji jakkoliv odporovala. Práce metodologicky vychází z rozlišení politických a filozofických východisek obou autorů: zatímco podle Deborda se dá vymanit z moci spektáklu pomocí nekapitalistického třídního uspořádání společnosti, Foucault vidí mocenské vztahy jako soubor určitých praktik, které prostupují celou společností, každým jedním z nás, a kterými jsme utvářeni stejně, jako my utváříme je. Proto je pro něj nemožné, abychom překonali či ze společnosti naprosto vyloučili propojení moci a vidění. Na základě tohoto rozlišení se diplomová práce pokusí ověřit předpoklad, že Debordova inspirace marxismem mu neumožňuje reflektovat vztah vidění a moci v celé jeho šíři v kontextu nekapitalistických zřízení a že na rozdíl od Foucaultova konceptu dohledu je Debordova teorie spektáklu utopická.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to analyse the similarities and differences in Guy Debords' and Michel Foucaults' approaches to the relationship of vision and power. Its purpose is to show the power of visual discourse and define whether it is possible for society to resist or escape from this power. The thesis is methodologically based on the distincion of political and philosophical thoughts of both authors: according to Debord, society emerges from the power of the spectacle through the non-capitalist class order of society, alternatively, Foucault sees power relations as a set of practices that permeate the entire society and each one of us. These are practices which we are formed by and which we also form ouselves. Therefore, it is impossible for him to overcome or completely eliminate interconnection of power and vision from society. Based on this distinction, the thesis attempts to verify the assumption that Debord's inspiration by Marxism does not allow him to reflect the relationship of vision and power in its whole range in the context of non-capitalist order. Unlike Foucault's concept of surveillance, Debord's theory of spectacle is utopian.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990017853190106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV