Fiktivní jazyky v literatuře
Fictional languages in literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69589Identifiers
Study Information System: 137163
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Pokorný, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fiktivní jazyky, konstruované jazyky, Tolkien, Orwell, Havel, Čech, Borges, Landolfi, AjvazKeywords (English)
fictional languages, constructed languages, Tolkien, Orwell, Havel, Čech, Borges, Landolfi, AjvazCílem této práce je představit dosud opomíjené téma fiktivních jazyků v literatuře. V první části se zaměřuje zejména na funkci fiktivních jazyků v literárních dílech a rozebírá základní možnosti klasifikace fiktivních jazyků podle toho, zda je lze označit za samostatné umělecké dílo, za samostatnou složku díla, nebo za prostředek estetické funkce v díle. Fiktivní jazyky dále dělí podle jejich působení buďto prostřednictvím formy a substance výrazu nebo formy a substance obsahu, vycházejíc přitom z teorie znaku Louise Hjelmsleva. Druhá část sestává z analýzy případů použití fiktivního jazyka v próze, ty jsou na seskupeny do tří oddílů. Jazyky, které pomáhají vytvářet smyšlený svět (a případně přispívají k jeho autenticitě), reprezentují fiktivní jazyky J. R. R. Tolkiena. Dystopické fiktivní jazyky zahrnují Newspeak z Orwellova románu Devatenáct set osmdesát čtyři, ptydepe a chorukor z Havlovy hry Vyrozumění a "měsíční čeština" Čechovy prózy Pravý výlet pana Broučka do měsíce. Fiktivní jazyky související s filosofií zastupují tlönské jazyky z Borgesovy povídky Tlön, Uqbar, Orbis tertius, pseudoperština z Landolfiho povídky Rozprava o vyšších systémech a yggurština z Ajvazova románu Lucemburská zahrada.
The purpose of this thesis is to introduce the so far ignored topic of fictional languages in literature. In the first part it focuses mainly on the function of the fictional languages in the literary works, and analyses the basic options of the fictional languages classification, based on whether they can be labeled as an independent work of art, as an autonomous part of a work, or as an instrument of the aesthetic function in the work. Furthermore, it divides the fictional languages in accordance to the way in which they take effect, either through the expression-form, through the expression- substance, through the content-form, or through the content-substance, taking the terminology from the Louis Hjelmslev's sign model. The second part consists of the analysis of the cases of fictional language usage in prose; these usages are grouped into three divisions. Languages, which help to create an invented world (and eventually add up to its authenticity), are represented by J. R. R. Tolkien's fictional languages. The dystopian languages include Newspeak from the novel Nineteen Eighty Four by George Orwell, ptydepe and chorukor from the play The Memorandum by V. Havel, and "Moon Czech" from the prose The True Excursion of Mr. Brouček to the Moon by S. Čech. Fictional languages related to philosophy are...