Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Ways and strategies of 10-12 years old pupils when solving selected type of word problems
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69548Identifiers
Study Information System: 129040
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hejný, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohyKeywords (English)
word problem, solving strategy, mistake, source of mistake, grasping of word problemNázev: CESTY A STRATEGIE ŽÁKŮ 10-12 LETÝCH PŘI ŘEŠENÍ VYBRANÉHO TYPU SLOVNÍCH ÚLOH Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na problematiku vybraných slovních úloh, které dělají všeobecně žákům problémy při jejich řešení. V první, teoretické části diplomové práce, jsou vymezeny a charakterizovány používané slovní úlohy, kterými se zabývá tato práce. Jedná se o slovní úlohy s antisignálem, dynamické, komplementární a grafické. V další části je jejich typologie a postupy, jak tvořit slovní úlohy. Dále jsou zde nastíněny strategie řešení slovních úloh a práce s chybou žáka i učitele. Ve druhé části práce je realizován experiment u každého z typů slovní úlohy, které jsou popsány v teoretické části, a jeho následná analýza na základě strategií žákovských řešení. Tyto strategie jsou dále podrobněji popsány, analyzovány a komentovány. Klíčová slova slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy
Title: Ways and strategies of 10-12 years old pupils when solving selected type of word problems Abstract This Diploma thesis is focused on word problems that, to some extent, make pupils troubles with their solution. In the first theoretical part there are word problems that the work deals with. These are word problems with ant signal, dynamic, complementary, graphic and their characteristics. The next section is about the strategy of solving word problems and work with mistakes. The second part is focused on experiment of all types of word problems that are described in the theoretical part. This experiment is analysed according to strategies of pupils' and teachers' solutions. Those strategies are later described and commented in detail. Key words word problem, solving strategy, mistake, source of mistake, grasping of word problem