Realizace akreditovaného studijního programu v praxi školy (na příkladu učitelství AJ)
The implementation process of accredited study programs into practice of a university (programs for English teachers)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69540Identifiers
Study Information System: 136618
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
19. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vzdělávací politika, boloňský proces, akreditační žádost, vzdělávání učitelů, realizace akreditovaného studijního programu, vysokoškolská pedagogikaKeywords (English)
education policy, the Bologna process, the accreditation application, teacher training, implementation of an accredited program, higher educationPředložená práce zkoumá proces realizace akreditovaného studijního oboru v praxi vysoké školy. Teoretická část přináší stručný exkurz do historie vzdělávání budoucích učitelů, který poukazuje na nelehkou cestu hledání vhodného modelu vzdělávání budoucích učitelů. Proces formování vzdělávání budoucích učitelů se vyznačoval neustálými změnami, které nebyly vždy pořádně promyšlené, což se bohužel promítá i do současnosti. V současné době je vzdělávací politika do značné míry ovlivňována evropskou vzdělávací politikou, která se snaží vzdělávání v rámci zemí Evropské unie sjednotit. Jedním ze sjednocujících prvků je proces akreditace, který by měl zkvalitnit nabízené studijní programy. Otázce, zda právě zmiňovaný proces standardizace vede ke zkvalitnění vzdělávání budoucích učitelů, jsem se věnovala v praktické části. V rámci polo-strukturovaných rozhovorů jsem zjišťovala, jak probíhá vlastní převod Akreditační komisí schváleného studijního programu do praxe školy, a ze získaných informací jsem učinila závěr, že akreditační žádost dává školám určitou kostru, ale vlastní realizace do značné míry závisí na síle vedení katedry a způsobu fungování jednotlivých členů katedry. Rozhovory se zaměstnanci kateder také poukázali na fakt, že česká vzdělávací politika ještě stále klade důraz na byrokracii.
The thesis examines the process of implementation of an accredited study program into practice. The theoretical part provides a brief excursion into the history of teacher education, which highlights the difficult journey in search of a suitable model of teacher education. The formation processes of teacher education are characterized by constant changes, which were not always properly thought out. These tendencies unfortunately do continue to the present day. Currently, the Czech education policy is largely influenced by European educational policy, which is aiming at unification. One of the unifying elements is the accreditation process, which should improve the quality of the study programs offered by European universities. Question is whether such standardization process leads to the improvement of teacher education or not, which is discussed in the second part of my theses where. I examined how two university departments implement Accreditation-Commission-approved program of study in practice. Based on the collected data I can state that the accreditation documents give the schools a framework, but the actual implementation depends largely on the strength of the management of the department and modus operandi of the individual members of the department. Interviews with staff departments also...