Pregraduální příprava ergoterapeutů. Zařazení metody Problem Based Learning do výuky studentů ergoterapie.
Undergraduate occupational therapy education. Implementation of Problem Based Learning into the teaching of occupational therapy students.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69537Identifiers
Study Information System: 132796
Collections
- Kvalifikační práce [6713]
Author
Advisor
Referee
Sládková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
17. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Problem-Based Learning, kurikulum, pregraduální příprava ergoterapeutůKeywords (English)
Problem-Based Learning, curriculum, occupational therapy educationDiplomová práce se zabývá v České republice prakticky neznámou metodou Problem- Based Learning (PBL) a jejím využitím v rámci pregraduální přípravy ergoterapeutů. Metoda se hojně využívá v zahraničí zvláště v přípravě budoucích lékařů a dalších zdravotnických pracovníků. V České republice si lékařské fakulty udržují spíše tradiční způsob výuky. Při takovéto výuce se však můžeme setkat s velkým množstvím informací z různých vědních a klinických oborů, které student neumí jednoduše navzájem propojovat v logických souvislostech. Metoda Problem-Based Learning je metodou, která se může tento nedostatek tradiční výuky odstranit. Tato práce nás s touto metodou PBL blíže seznamuje a ukazuje příklady jejího využití ve výuce ergoterapie v zahraničí. Cílem této práce je zjistit faktory, bránící nebo podporující využití metody Problem- Based Learning v České republice v rámci pregraduální přípravy ergoterapeutů, zjistit možnosti využití této metody ve výuce, formulovat doporučení pro zavedení PBL do výuky a vypracovat konkrétní návrh podoby sylabu předmětu využívajícího metodu PBL. Pro naplnění cílů byly využity semistrukturované rozhovory se členy fakulty, kteří se podílejí na výuce ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze, analýza rozhovorů kvalitativní metodou zakotvené teorie, analýza...
This thesis deals with Problem-Based Learning (PBL), which is almost unknown in the Czech Republic, and its application in the undergraduate course of occupational therapy. This method is widely used abroad particularly in the medical education and education of other paramedical professions. More traditional way of teaching is maintained in the Faculty of Medicine in the Czech Republic. A large amount of information from various scientific and clinical disciplines that student cannot simply connect in logical context is taught in the traditional courses. Problem-Based Learning is a method that may compensate some needs of the traditional teaching. This thesis introduces PBL and shows examples of its application in teaching occupational therapy abroad. The aim of this thesis is to determine the factors obstructing or facilitating the use of Problem-Based Learning method in the Czech Republic within the undergraduate occupational therapy curriculum, to determine the possibility of application of this method in teaching, to formulate recommendations for the implementation of PBL and to develop design of syllabus using PBL. To meet the objectives of the thesis semistructured interviews with faculty members of the occupational therapy studies at the 1st Medical Faculty of Charles University in Prague...