dc.contributor.advisor | Martínek, Václav | |
dc.creator | Böhmová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2019-05-03T20:18:38Z | |
dc.date.available | 2019-05-03T20:18:38Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/694 | |
dc.description.abstract | 173 Summary The doctoral thesis is focused on the problem of gaining empirical knowledge in chemistry education, on the acquirement of related competences, and on the activities which would contribute to the improvements in chemistry education in this area. The aims set in the first part of the thesis were fulfilled. I have confirmed the insufficient level of the competences acquirement among the Czech students, such as formulation and verification of a hypothesis, planning and carrying out a simple experiment, interpretation of collected data or drawing conclusions. Main cause of this problem could be insufficient opportunity to develop these competences in school chemistry (or science) education at ground and high school level. Experimental activities of individual students are rare in Czech chemistry lessons. The teachers quote that the main problem responsible for this situation is missing equipment for practical activities in their schools and absence of suitable school experiments reflecting the given safety directives. Considering these findings, I have created a set of simple chemistry experiments utilizing natural products and substances The experiments are suitable for the individual work of students and for chemistry education even at schools without a laboratory or special science classroom.... | en_US |
dc.description.abstract | 172 Souhrn Ve své práci jsem se zaměřila na téma zařazování empirických poznávacích postupů do výuky chemie, na úroveň osvojení souvisejících kompetencí mezi českými žáky a na vyvíjení a podporu aktivit, které by přispěly ke zlepšení situace v chemickém vzdělávání na středních a základních školách v této oblasti. Jednotlivé cíle, které jsem si pro svou práci stanovila, byly postupně naplněny. U českých žáků jsem zjistila nedostatečnou úroveň osvojení obecnějších složek přírodovědné gramotnosti - dovedností, jako je tvorba hypotéz, navrhování, plánování a realizace experimentů, zpracování dat, vyvozování platných závěrů či relevantní argumentace. Jednou z příčin této situace je malý počet příležitostí k rozvíjení zmíněných dovedností v rámci školní výuky přírodních věd, resp. konkrétně chemie. Ukázalo se, že žáci nemají dostatek příležitostí provádět samostatně experimentální práci a vyhodnocovat získaná data, natož navrhovat vhodné experimenty a drobné výzkumy. V rámci dotazníkového šetření učitelé uváděli nevyhovující materiální vybavení škol a nedostatek vhodných námětů k experimentům jako nejdůležitější překážky v zařazování experimentální práce žáků do školní výuky chemie. Na základě těchto zjištění jsem navrhla soubor jednoduchých experimentů s přírodními látkami, zaměřených na samostatnou... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.title | Vzdělávání žáků v chemii prostřednictvím jednoduchých experimentů s přírodními látkami: podpora empirických poznávacích postupů a rozvoj souvisejících kompetencí | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-12-18 | |
dc.description.department | Department of teaching and Didactics of Chemistry | en_US |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 83757 | |
dc.title.translated | Simple Experiments with Naturally Occurring Materials in ChemistryEducation: Support of Empirical Method and Development of Related Competences | en_US |
dc.contributor.referee | Smrček, Stanislav | |
dc.contributor.referee | Vasileská, Marie | |
dc.identifier.aleph | 001187903 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | - | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | - | en_US |
thesis.degree.program | Vzdělávání v chemii | cs_CZ |
thesis.degree.program | Education in chemistry | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of teaching and Didactics of Chemistry | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | - | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | - | en_US |
uk.degree-program.cs | Vzdělávání v chemii | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education in chemistry | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | 172 Souhrn Ve své práci jsem se zaměřila na téma zařazování empirických poznávacích postupů do výuky chemie, na úroveň osvojení souvisejících kompetencí mezi českými žáky a na vyvíjení a podporu aktivit, které by přispěly ke zlepšení situace v chemickém vzdělávání na středních a základních školách v této oblasti. Jednotlivé cíle, které jsem si pro svou práci stanovila, byly postupně naplněny. U českých žáků jsem zjistila nedostatečnou úroveň osvojení obecnějších složek přírodovědné gramotnosti - dovedností, jako je tvorba hypotéz, navrhování, plánování a realizace experimentů, zpracování dat, vyvozování platných závěrů či relevantní argumentace. Jednou z příčin této situace je malý počet příležitostí k rozvíjení zmíněných dovedností v rámci školní výuky přírodních věd, resp. konkrétně chemie. Ukázalo se, že žáci nemají dostatek příležitostí provádět samostatně experimentální práci a vyhodnocovat získaná data, natož navrhovat vhodné experimenty a drobné výzkumy. V rámci dotazníkového šetření učitelé uváděli nevyhovující materiální vybavení škol a nedostatek vhodných námětů k experimentům jako nejdůležitější překážky v zařazování experimentální práce žáků do školní výuky chemie. Na základě těchto zjištění jsem navrhla soubor jednoduchých experimentů s přírodními látkami, zaměřených na samostatnou... | cs_CZ |
uk.abstract.en | 173 Summary The doctoral thesis is focused on the problem of gaining empirical knowledge in chemistry education, on the acquirement of related competences, and on the activities which would contribute to the improvements in chemistry education in this area. The aims set in the first part of the thesis were fulfilled. I have confirmed the insufficient level of the competences acquirement among the Czech students, such as formulation and verification of a hypothesis, planning and carrying out a simple experiment, interpretation of collected data or drawing conclusions. Main cause of this problem could be insufficient opportunity to develop these competences in school chemistry (or science) education at ground and high school level. Experimental activities of individual students are rare in Czech chemistry lessons. The teachers quote that the main problem responsible for this situation is missing equipment for practical activities in their schools and absence of suitable school experiments reflecting the given safety directives. Considering these findings, I have created a set of simple chemistry experiments utilizing natural products and substances The experiments are suitable for the individual work of students and for chemistry education even at schools without a laboratory or special science classroom.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990011879030106986 | |