Sociálně pedagogická specifika sanace rodin v regionu Ústí nad Labem
Social pedagogical rehabilitation of specific families in the region Ústí nad Labem
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69430Identifiers
Study Information System: 121530
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
19. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sanace rodin, sociální pedagogika, rodina, výchova, prostředí, funkce rodiny, případové práceKeywords (English)
rehabilitation of the families, social pedagogical, family, education, functions of the family, case workDiplomová práce se zabývá problematikou sociálně pedagogických specifik sanace rodin v regionu Ústí nad Labem. Je zaměřena na možnosti stabilizace a obnovení funkčnosti rodin potýkajících se s mnoha problémy, rodin dysfunkčních až afunkčních. Teoretická část práce je rozčleněna na pět kapitol. Soustředí se na témata procesu sanace rodin, rodinu i její problémy ve spojení s funkcemi rodiny, prostředí jako prostoru pro výchovu jedince i oblasti úlohy orgánu sociálně právní ochrany dětí při práci s rodinou. Praktická část práce je věnována samotnému výzkumnému šetření, ve kterém byly jako hlavní metody sběru dat zvoleny analýza dokumentů, rozhovory s rodiči a pozorování. Ze získaných dat byla následně vypracována podrobná případová studie práce s rodinou. Pro samotné výzkumné šetření byla zvolena jedna z rodin vykazující znaky pro možnost získání dostatečného množství dat potřebných k výzkumu. Po získání potřebných dat bylo provedeno jejich vyhodnocení.
This thesis deals with issues the specifice of social pedagogical rehabilitation of families in the region Ústí nad Labem. Is focused on the posibility of stabilizing and restoring the functionality of families faced with multiproblems, dysfunctional to ineffectiveness. The theoretical part is divided into five chapters. Focuses on the process of rehabilitation of families, the family and its problems in connection with the performance of its own functions, such as space environment for the education of the individual and that of an area of authority for child protection work with the family. The practical part is devoted to the research survey in which they were the main methods of data collection selected document analysis, interviews with parents and observations. The collected data was then prepared a detailed case study work with the family. For themselves survey research was elected one of the families showing sings for the posibility of obtaining a sufficient amount of data needed for research. After the necessary data has been carried out their evaluation.