Donátorské scény v malbě závěsné, nástěnné a knižní ve 14. a 15. století jako výraz reprezentace
Founders scenes in hanging painting, wall painting and in book painting in 14. and 15. century as manifestation of representation.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69232Identifiers
Study Information System: 122504
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčková, Jana Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
DONÁTORSKÉ SCÉNY V MALBĚ DESKOVÉ, KNIŽNÍ A NÁSTĚNNÉ 14. A POČÁTKU 15. STOLETÍKeywords (English)
Donor portraits on the wall paintign, hanging painting and on the illumination of manuscripts in the 14. and 15. centuryVe své bakalářské práci se budu zabývat donátorským prostředím v malbě 14. a počátku 15. století. Na základě životopisných reálií jednotlivých donátorů se pokusím objasnit, jak velký vliv měli samotní objednavatelé na vzhled díla. V počátcích 14. století se potýkáme s absencí deskové malby, tudíž se při zkoumání donátorských scén tohoto období obrátím především k iluminovaným rukopisům a k nástěnné malbě. Jsou to mimo jiné rukopisy spojené s královnou Eliškou Rejčkou, abatyší Kunhutou nebo s Janem IV. z Dražic. V druhé polovině 14. století to byli především preláti dvora císaře Karla IV., kteří se zasadili o vznik mnoha uměleckých děl napříč všemi uměleckými odvětvími. Sám Karel IV. byl donátorem mnoha uměleckých děl, a to nejen na území Čech. Donátorům z vyšších vrstev se budu věnovat především v deskové malbě a iluminovaných rukopisech. V nástěnné malbě se pak zaměřím na donátory z nižší šlechty a měšťanských vrstev. Klíčová slova: Donátor, desková malba, iluminované rukopisy, nástěnná malba.
In my thesis, I will discuss donor scene in paintings of 14th and early 15th centuries. Based on the biographical facts of individua donors, I will try to clarify how much influence the donors had on the appearance of the art works itself. Throughout the whole period studied, the donor scene is very diverse and it is not only the domain of the highest classes. The gems of medieval paintings can be found originating both from workshops of court painters and artists outside the main art centers such as decoration of Strakonice Castle or paintings of the Dean's Church in Pisek. There is a lack of panel painting from the early 14th century, therefore, in examining the donor scenes or this era will focus primarily to illuminated manuscripts and murals. Among these are manuscripts associated with the widow Queen Elizabeth Rejčka, abbess Kunhuta or John IV. of Dražice. It is not uncommon that both the Emperor and the Emperor's court prelates brought artworks back from their trips outside of Bohemia, which then had aconside rable influence on the domestic artistic production. In Bohemia, however, there was a synthesis of these diverse inspirations that resulted in a distinctive style that Robert Suckale called Czech School. Charles IV himself was donor of many works of art, not only in Bohemia. In my...