ANO 2011: strana typu firmy?
ANO 2011: a business firm party?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69124Identifiers
Study Information System: 148314
CU Caralogue: 990020158930106986
Collections
- Kvalifikační práce [19614]
Author
Advisor
Referee
Perottino, Michel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
23. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ANO 2011, Andrej Babiš, strana typu firmy, stranický systém, politický podnikatel, změna stranického systémuKeywords (English)
ANO 2011, Andrej Babiš, business-firm party, party system, political entrepreneur, party system changeDiplomová práce "ANO 2011: strana typu firmy?" pojednává o analýze českého politického hnutí ANO 2011 s cílem určit, zda a případně do jaké míry politické hnutí ANO 2011 odpovídá modelu strany typu firmy, jak ho popsali Jonathan Hopkin a Caterina Paolucci v roce 1999. Práce vychází z kontextu změny stranické organizace a logiky vývojové typologie politických stran. Hlavním cílem tedy je určit, zda hnutí ANO 2011 odpovídá charakteristikám modelu strany typu firmy. Základní hypotézou přitom je, že ze začátku hnutí ANO 2011 modelu odpovídalo, zatímco v současnosti se již od něj vzdaluje směrem k podobě tradičních politických stran. V závěru práce je popsán příspěvek k revizi modelu strany typu firmy, který nabízí upravený pohled. V tomto pohledu jsou charakteristiky strany typu firmy chápány spíše jako marketingová strategie nebo podtyp, než jako samostatný a obecně platný vývojový typ.
This thesis called "ANO 2011: a business-firm party?" deals with the analysis of a Czech political movement ANO 2011 in order to determine wheter and/or to what extent political movement ANO 2011 corresponds with business-firm party model, as described by Jonathan Hopkin and Caterina Paolucci in 1999. It is based on the context of a change of party organization and on logic of developmental typology of political parties. The aim is to determine whether the political movement ANO 2011 corresponds to the characteristics of the business-firm party model. The hypothesis here is that in the beginning of the movement it matched the model, while since than there is moving away to the direction of the form of traditional political parties. In another part there is a contribution described to the revision of business-firm party model that offers a modified perspective on the subject. With this perspective the characteristics of the business-firm party model are rather understood as a marketing strategy or a party subtype than as a separate and generally applicable type of political parties.
