Pojetí Etické výchovy v praxi českých učitelů
Apprehension of Ethics in the practice of Czech teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69073Identifiers
Study Information System: 146089
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Etika,výuka, etická výchova, výchova, učitel, školaKeywords (English)
Ethics,teaching, ethic education, upbringing, teacher, schoolV úvodu diplomové práce Pojetí etické výchovy v praxi českých učitelů pracuji s pojmem kompetence jako s cílem vzdělávání v novém tisíciletí. Následně zasazuji etickou výchovu do evropského kontextu, soustředím se na to, jak je výuka realizována v konkrétních zemích. Ve třetí kapitole popisuji existující koncepty autorů T. Lickony, M. Berkowitze a R.R. Olivara. Následující kapitola se věnuje etické výchově v České republice, především tomu, jak je insti- tucionálně zaštíťěna. Čtvrtá kapitola zkoumá osobnost učitele etické výchovy, analyzuje na-bídku dalšího vzdělávání v etické výchově i možnosti výběru mezi konkrétními výukovými materiály. Jednotlivé texty se profilují odlišnými eticko-filosofickými východisky. Závěreč-nou část diplomové práce tvoří kvalitativní výzkum, jenž cestou fenomenologického zkoumá-ní přibližuje pojetí výuky konkrétních pedagogů. Analyzuje, jak se osobní přesvědčení učitele promítá do vzdělávacího procesu a v konečném důsledku ovlivňuje postoje a hodnoty žáka.
Titled ''Apprehension of Ethics in the practice of Czech teachers'', my Master's Thesis opens with elaborating on the term ''competention'' as the objective of education in the 21st century. Putting the ethic education in the European context, I then investigate the practical teaching cases in particular countries. The existing concepts of T. Lickona, M. Berkowitz and R.R. Olivar are described in the third chapter. After that the ethic education in the Czech Republic comes in to the focus; with a special attention being given to its institutional framework. The chapter number four analyses a teacher of the ethic education; it explores further options for ethic education in offer; and the selection of various teaching materials that differ among each other in their ethical and philosophical approaches and learnings. Using the phenomenological method, the last part of the Thesis presents a qualitative research on the various approaches taken by the teachers of ethic education. It particularly focuses on how the teacher's personal value system is projected in the education process and thus affects opinions and values of her students.