Josef Suk: Symfonická báseň Praga op. 26
Josef Suk: Praga. Symphonic Poem Op. 26
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69062Identifiers
Study Information System: 124196
Collections
- Kvalifikační práce [21698]
Author
Advisor
Referee
Kachlík, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Praga, Josef Suk, symfonická báseň, Praha, husitství, husitská píseňKeywords (English)
Praga, Josef Suk, symphonic poem, Prague, Hussite movement, Hussite songPředložená diplomová práce se zabývá symfonickou básní Praga op. 26, kterou zkomponoval Josef Suk v roce 1904 v potřebě vytvořit hudební obraz tehdejšího hlavního města. Práce pojednává o aktuálním stavu bádání a literatury a představuje Suka jako skladatele a interpreta na přelomu 19. a 20. století. Hlavní část diplomové práce obsahuje informace o okolnostech vzniku symfonické básně, jejích premiérách, vydání a recenzích v dobovém tisku. Zaměřuje se však především na formální výklad a analýzu Sukovy skladby. Následující dvě kapitoly zasazují Pragu do širšího kontextu. První z nich se zabývá obrazem města Prahy na přelomu 19. a 20. století a jeho vyobrazením v uměleckých dílech tohoto období. Druhá kontextuální kapitola pojednává o Sukově symfonické básni v souvislosti s nově se formující tradicí husitského hnutí a s husitskou písní Kdož jste boží bojovníci, která v průběhu 19. století pronikala do povědomí tehdejší vzdělané společnosti.
The diploma thesis is concerned with the symphonic poem Praga, Op. 26 composed by Josef Suk in 1904 in need to create a music image of Prague at the turn of the 19th and the 20th century. The thesis deals with the current research and literature situation and it presents Suk as a composer and a musician at the turn of the century. The crucial part of the thesis informs about circumstances of Praga's origin, its premieres, publication and reviews in newspapers at the beginning of the 20th century. It is particularly concerned with the description of the form and the analysis of Suk's composition. In following two chapters, Praga is set into a broader context. The first of them describes the city of Prague and its depiction in artworks at the turn of the 19th and the 20th century. The second contextual chapter discusses Suk's symphonic poem in the connection with the Hussite movement tradition formed at that time and with a Hussite song Kdož jste boží bojovníci (Ye Who Are God's Warriors) infiltrating into the awareness of the cultured and educated society during the 19th century.