Přímá volba?: mediální obraz kandidátek na českou prezidentku v roce 2013.
Direct elections? Media reflection of female candidates for president in 2013
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69007Identifikátory
SIS: 134265
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štechová, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
27. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Prezidentka, prezident, volby, gender, genderové stereotypy, feminismus, média, mediální obrazKlíčová slova (anglicky)
Female president, president, elections, gender, gender stereotypes, feminism, media, media reflectionCílem této práce je kriticky se zamyslet nad způsobem zobrazování kandidátek na prezidentku v roce 2013 v českých médiích a posoudit, zdali se nějak lišil od zobrazování kandidátů. Prezidentská volba byla milníkem v historii České republiky, kdy hlava státu byla volena přímo občany. Zajímá mě, jestli tato volba byla i v reflexi médií volbou rovnou a "přímou" (tedy zobrazující kandidáty_ky realisticky), či podtrhovala genderové stereotypy. Osou práce je tematika zobrazování genderu v médiích, především v souvislosti s ženami na vysoko postavených místech v politice či političek o tato místa usilujících. Tento obraz budu nahlížet optikou feministické kritiky médií. Teoretická část je doplněna úvodem do politické komunikace, českými a zahraničními studiemi v této oblasti a informacemi o současném stavu zastoupení žen v české politice. Dále představím metodologii práce. V analytické části se pak pomocí kvantitativní obsahové analýzy zaměřím na prezentaci kandidátek_ů v pěti českých denících. Nebude chybět ani kvalitativní rozbor vybraných zajímavých článků z genderové perspektivy. Klíčová slova Prezidentka, prezident, volby, gender, genderové stereotypy, feminismus, média, mediální obraz
The aim of this work is to critically look at how the female presidential candidates in 2013 were reflected in the Czech press and assess whether that somehow differed from the way the male candidates were presented. Presidential elections were a milestone in the history of the Czech Republic, when the head of state was elected directly by the citizens. We pose a question whether this election was also "direct" and equal in the reflection of the media, or underlined gender stereotypes. The axis of the work is the display of gender in the media, especially in relation to women in high-ranking positions in politics or female politicians aspiring for them. This reflection is viewed through the lens of feminist media criticism. The theoretical part is complemented by an introduction to political communication, Czech and international studies and the current situation of women in Czech politics. Then I will present the paper's methodology. In the analytical part, by using quantitative content analysis I will focus on the presentation of female and male candidates in five Czech newspapers. There will also be a qualitative analysis of selected articles interesting from a gender perspective. Key words Female president, president, elections, gender, gender stereotypes, feminism, media, media reflection