" Kdo neskáče, není z Brd ": Sociologická studie o fenoménu sportovního fanouškovství na Příbramsku
"Who doesn't jump is not from Brdy": Sociological Study about Phenomenon of Sport Fandom in Příbram Region
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68741Identifikátory
SIS: 137965
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vrbíková, Lucie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
fanouškovství, fankluby, fotbal, volejbal, sportKlíčová slova (anglicky)
fandom, fan clubs, football, volleyball, sportTato práce se zabývá významem sportu a fanouškovství pro sportovní příznivce. Snahou je studovat především ty skupiny sportovních fanoušků, které byli do dnešních dní výzkumy často opomíjené. Studie obsahuje analýzu rozhovorů provedených s fanoušky (konkrétně s členy fanklubu) volejbalových a fotbalových klubů z Příbrami. Výsledky ukazují, že je fandění spojenou nejen se sledováním sportovního zápasu, ale také s různými vnějšími skutečnostmi a může mít i sociální rozměr. Následně je aplikován model čtyř ideálních typů fotbalových příznivců vytvořený Richardem Giulianottim na volejbalové příznivce. Ukazuje se, že je tento model vhodný pro identifikování některých skupin fanoušků, ale příznivci mohou vykazovat některé znaky jak tradičních, tak konzumních kategorií.
This study focuses on the importance of fandom for sport supporters. The aim of this thesis is to study those groups of fans that were neglected by academic studies. It consists analyses of semi-structured interviews that were conducted with fans (precisely members of supporters' clubs) of volleyball and football clubs from city of Příbram. Outcomes identified positive social dimension of fandom. Consequently, theoretical model of ideal types of football spectators created by Richard Giulianotti is applied to volleyball supporters. Although this model is particularly successful at identifying some types of spectators, some respondents shows characteristics of both traditional and consumer fans.