60. až 80. léta v československé rockové hudbě - doba rozkvětu i zmaru
60th to 80th Years of the Czechoslovak Rock Music - the Period of Prosperity and Ruin
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68738Identifiers
Study Information System: 126526
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kocian, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Contemporary History
Department
Department of Russian and East European Studies
Date of defense
18. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Československo 1956 - 1989, rocková hudba, perzekuce, normalizace, underground, alternativaKeywords (English)
Czechoslovakia 1956 - 1989, rock music, persecution, normalization, underground, alternative60. až 80. léta v československé rockové hudbě - doba rozkvětu i zmaru Bakalářská práce Abstrakt Bakalářská práce popisuje vztah mezi komunistickým režimem a tuzemskou rockovou scénou od jejích počátků až po pád totality. Rozebírá postupy státního aparátu proti hudební komunitě i možnosti, jaké se rockovým hudebníkům v jednotlivých dekádách nabízely pro jejich tvorbu. V práci jsou popsány nejznámější kauzy typické pro jednotlivá období - počátky rock'n'rollu v Československu, akce proti dlouhovlasým mladíkům, underground a alternativní hudba v letech sedmdesátých a v neposlední řadě punk, nová vlna a metal v letech osmdesátých. Nechybí ani srovnání se situací na západ od československých hranic a zamyšlení nad faktory, které vedly establishment k vyhraněnému vztahu k rockové hudbě. Přestože československý režim byl ve své politice vůči rockové hudbě jedním z nejméně tolerantních, snahy o potlačení její obliby nikdy nebyly zcela úspěšné a ve své podstatě jen prohlubovaly odcizení a znechucení větší části mládeže vůči komunistickému režimu. Martin Solar
60th to 80th years of the Czechoslovak rock music - the period of prosperity and ruin Bakalářská práce Abstract The Bachelor thesis describes the relationship between the communist regime and the domestic rock scene from its beginnings to the fall of the totalitarian regime. It analyzes the processes of the state apparatus against the music community and options as rock musicians in different decades offered for their creation. The paper describes the most famous cases typical for each season - the beginnings of rock and roll in Czechoslovakia, action against long-haired young men, underground and alternative music in the seventies and last but not least, punk, new wave and metal in the eighties. There is also a comparison with the situation in the west of the Czechoslovakian borders that reflect on the factors that led to the establishment clear-cut relationship to rock. Although the Czechoslovakian regime was in its policy towards rock music one of the least tolerant, efforts to contain its popularity has never been completely successful and essentially only deepen the alienation and disgust for the most part of young people against the communist regime. Martin Solar