Rodič jako aktér vzdělávací politiky: Předškolní vzdělávání z pohledu rodičů
A parent as a party to educational policy: Preschool education from the point of view of parents
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68709Identifiers
Study Information System: 151204
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Hejzlarová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Předškolní vzdělávání, vzdělávací instituce, celoživotní vzdělávání, rodič jako aktér vzdělávací politiky, mateřská škola, volný čas, výchovaKeywords (English)
Preschool education, educational institutions, life-long education, a parent as a partner of educational policy, infant school, leisure time, upbringingDiplomová práce "Rodič jako aktér vzdělávací politiky: Předškolní vzdělávání z pohledu rodičů" se zabývá rodiči jako účastníky vzdělávací politiky, uplatňujícími především možnost volby při zajištění vzdělávání svých dětí v předškolním věku. V samostatných kapitolách jsou uvedeny tři oblasti celoživotního vzdělávání - formálního, neformálního a informálního, které rodič pro svoje dítě volí. Vzdělávací politika je ovlivňována jeho rozhodnutími, postoji a strategiemi. Jak se k jednotlivým oblastem staví, jaká jsou jejich očekávání, zda kvalita a nabídka odpovídá jejich představám, vyplývá z této práce.
The diploma thesis "A parent as a party to educational policy: Preschool education from the point of view of parents" deals with parents as participants of educational policy who, first of all, use various options when ensuring education for their preschool age children. In separate chapters three areas of life-long education are presented - formal, non-formal and informal which a parent chooses for his/her child. The educational policy is influenced by a parent's decisions, attitudes and strategies. What are his/her approaches with respect to individual areas, his/her expectations, whether the quality and offer corresponds to their conception, that is what results from this thesis.