Obraz Brazílie v českých médiích
The picture of Brasil in czech press
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68586Identifikátory
SIS: 125627
Katalog UK: 990017865220106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cebe, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Brazílie, mediální obraz, kvantitativní analýza, kvalitativní analýza, stereotypy, konstrukce reality v médiíchKlíčová slova (anglicky)
Brazil, media image, quantitative content analysis, qualitative content analysis, stereotypes, construction of reality in mass mediaDiplomová práce "Obraz Brazílie v českých médiích" si klade za cíl zjistit a následně definovat, jakým způsobem česká média v zastoupení čtyř celostátních deníků Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES a Právo informují o Brazílii. Za zkoumaný vzorek byly zvoleny příspěvky o Brazílii, které tyto čtyři deníky publikovaly v průběhu roku 2011. Všech 1635 příspěvků, které v daném roce vyšly, bylo podrobeno obsahové analýze. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy tato práce zjišťuje frekvenci publikování textů o Brazílii, jejich tematické zaměření, délku či umístění v rámci novin. Dalšími zkoumanými jevy jsou zdroje, rozdělení dle žánrů, na zpravodajské a publicistické nebo na hard news a soft news. O případné blízkosti Brazílie a České republiky vypovídá počet a charakter příspěvků, které se týkají obou zemí. Zvláštní pozornost práce věnuje hodnocení Brazílie v jednotlivých příspěvcích. Kvalitativní analýza především zkoumá případné prvky stereotypizace ve vyjadřování českých médií. Výsledky těchto analýz dále dokreslují výsledky dotazníkového šetření. Srovnání odpovědí respondentů dotazníku s výsledky analýz vypovídají o tom, do jaké míry se vnímání Brazílie veřejností liší či podobá informacím, které publiku předkládají média.
The diploma thesis "The Picture of Brazil in Czech Media" focuses on finding out and defining of how the Czech media reprezented by four national dailies Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES and Právo inform about Brazil. The researched sample are texts about Brazil that the four dailies have published during the year 2011. All 1635 texts that were published in this year were subjected to content analysis. By using quantitative content analysis, this thesis identifies the frequency of the publishing of texts about Brazil, their topical focus, lenght or placement within the newspaper. Other researched phenomena are sources, division according to genre, news and commentary or hard news and soft news. The character and number of texts focusing on both countries testifies to the possible closeness of Brazil and the Czech Republic. The thesis places special focus on the evaluation of Brazil in individual texts. The qualitative analysis mainly researches the possible elements of stereotyping in the language of Czech media. The results of these analyses are ilustrated further by the results of a questionnaire research. Comparison of the answers of respondents in the questionnaire and the results of the analyses testifies to whether the way the public perceives Brazil is the same or...
